لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

انتقاد ترکیه از «توهین» رئیس‌جمهوری فرانسه


مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، اعلام کرد که سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه در مورد عملیات ارتش ترکیه در منطقه عفرین در شمال سوریه را «توهین»‌ به ترکیه تلقی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در مصاحبه ای با روزنامه فیگارو در روز چهارشنبه ۱۱ بهمن، به ترکیه هشدار داده بود که نباید از عملیات نظامی خود علیه کردها در عفرین به عنوان بهانه ای برای تجاوز به سوریه استفاده کند.

او گفته بود: اگر مشخص شود که این عملیات، مسیری به غیر از جنگ علیه تهدید تروریستی بالقوه در مرزهای ترکیه در پیش گرفته و به یک عملیات برای اشغال بدل شده است، (آنگاه) این برای ما به یک مشکل واقعی بدل خواهد شد.

به نوشته روزنامه حریت، مولود چاوش اوغلو روز پنجشنبه ۱۲ بهمن، گفت که «تمام جهانیان می‌دانند که ترکیه نقش اشغالگر را در سوریه ایفا نمی کند».

ارتش ترکیه از روز ۳۰ دی، عملیاتی موسوم به«شاخه زیتون» را در عفرین،‌ در شمال غربی سوریه برای بیرون راندن نیروهای نظامی کُرد «یگان‌های مدافع خلق» از این منطقه، شروع کرده است. آنکارا همچنین می گوید هدفش از این عملیات، تامین برقراری ثبات در مرزهایش است.

از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی، کردها با تشکیل نیروی نظامی یگان‌های مدافع خلق، کنترل سه ناحیه کردنشین در شمال سوریه را که یکی از آنها عفرین است به دست گرفتند.

آمریکا از نیروهای کردهای سوریه در نبرد علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، حمایت می‌کند. ولی آنکارا، گروه «یگان‌های مدافع خلق» را تشکیلاتی تروریستی می‌داند که به گفته آن وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کاکا، است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری رویترز، حکومت سوریه روز پنجشنبه عملیات نظامی ترکیه در منطقه عفرین در شال آن کشور را «تجاوز غیرقانونی» نامید.

به نوشته رویترز، وزیر خارجه ترکیه که در آنکارا با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، همچنین با اشاره به مذاکرات صلح سوریه در ژنو سوئیس نیازمند تجدیدنظر است و گفت که دولت سوریه باید با مخالفان مذاکره کند.

سخنان مولود چاوش اوغلو در مورد روند صلح در سوریه دو روز پس از پایان نشست صلح سوریه در بندر سوچی در روسیه ابراز شده است. این نشست با توافق بر سر تدوین قانون اساسی تازه برای سوریه به کار خود پایان داد. این در شرایطی بود که گروه‌های اصلی مخالف حکومت بشار اسد، نشست سوچی را تحریم کرده بودند.

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در بیانیه پایانی نشست گفت یک کمیسیون قانون اساسی تشکیل خواهد شد که شامل هیئت نمایندگی دولت سوریه و هیئتی از نمایندگان گروه‌های مخالف خواهد بود تا پیش‌نویس اصلاحات قانون اساسی را تدوین کند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هم با ابراز قدردانی از همکاری ایران، ترکیه و سازمان ملل در برگزاری این نشست، از این گفت‌وگوها به عنوان یک گام در راستای صلح در سوریه یاد کرد.

این در شرایطی بود که شماری از شرکت کنندگان در جریان سخنرانی آقای لاورف، سخنان او را قطع و روسیه را به کشتار غیرنظامیان در جریان حملات هوایی خود در سوریه متهم کردند.

در این میان، برخی از قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا، بریتانیا و فرانسه در نشست سوچی شرکت نکرده بودند.

خبرگزاری رویترز و منابع خبری/ب.ک.
XS
SM
MD
LG