لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

افزایش شمار کشته‌شدگان ارتش ترکیه در جریان عملیات در سوریه


یکی از شورشیان مورد حمایت ترکیه در سوریه
یکی از شورشیان مورد حمایت ترکیه در سوریه

در حالی‌که روز شنبه «مرگبارترین» روز برای ارتش ترکیه از زمان آغاز عملیات در شمال سوریه بود، تعداد قربانیان در روز یک‌شنبه نیز افزایش پیدا کرده و اکنون به ۳۱ نفر رسیده‌است. بیش از ۳۰۰ نفر از شورشیان سوری، و شبه‌نظامیان کـرد نیز طی سه هفته اخیر کشته شده‌اند.

ارتش ترکیه ۲۳ بهمن اعلام کرد که روز یک‌شنبه یک نفر دیگر از نیروهایش در جریان عملیات علیه شبه‌نظامیان در شمال سوریه، کشته شده‌است.

روز شنبه ۲۱ بهمن، مرگبارترین روز برای ارتش ترکیه از آغاز عملیات در پایان دی ماه تا کنون رقم خورد و ۱۱ سرباز ترک کشته شدند. دو تن از کشته‌شدگان در هلیکوپتری بودند که در جریان عملیات بر فراز عفرین، شمال سوریه، سقوط کرد. شبه‌نظامیان کـرد گروه «یگان‌های مدافع خلق» مدعی شده‌اند که آن‌ها هلیکوپتر را هدف قرار داده و سرنگون کرده‌اند. ارتش ترکیه این اظهارات را تائید نکرده‌است.

همزمان خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از سازمان «دیدبان حقوق بشر سوریه» گزارش داده‌است که ۱۴۸ تن از اعضای یگان‌های مدافع خلق و نیز ۱۵۷ تن از شورشیان سوری، در سه هفته گذشته کشته شده‌اند. گروهی از شورشیان سوری از حمایت ترکیه برخوردار هستند و در جریان عملیات در شمال سوریه نقش دارند.

عملیات ترکیه در حالی ادامه پیدا کرده‌است که ژنرال مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه برای دیدار با مقام‌های دولت رجب طیب اردوغان، رهسپار ترکیه شد. رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز قرار است به‌زودی به ترکیه برود.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه در ریاست جمهوری ترکیه گفته است در دیدار مک‌مستر و سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه، «دو طرف بر مشارکت راهبردی بلندمدت ترکیه و ایالات متحده تاکید کردند و حساسیت‌ها و اولویت‌های دو کشور به بحث گذاشته شد».

روابط واشینگتن و آنکارا، پس از آغاز عملیات ترکیه علیه شبه‌نظامیان کـرد در شمال سوریه، دستخوش تنش‌های تازه‌ای شده‌است. آمریکا از این گروه از شبه‌نظامیان در ائتلافی با عنوان «نیروهای دمکراتیک سوریه» حمایت می‌کند، و پنهان نیست که حمله به آن‌ها نارضایتی واشینگتن را ایجاد کرده‌است. از سوی دیگر ترکیه این دسته از شبه‌نظامیان را شاخه‌ای از «پ‌کا‌کا» و گروه تروریستی می‌داند. آمریکا پ‌کا‌کا را گروهی «تروریستی» می‌داند اما در مورد «یگا‌ن‌های مدافع خلق» چنین نظری ندارد.

اتهام‌های دستگاه قضایی آمریکا علیه مقام‌ها و مدیران بانکی ترکیه و یا تقاضای ترکیه برای استرداد فتح‌الله گولن، که همچنان از سوی آمریکا نادیده گرفته شده، از جمله موارد دیگری‌ست که تنش‌هایی را بین دو کشور ایجاد کرده‌است.

با استفاده از گزارش‌های اسوشیتدپرس و رویترز|ت.ت
XS
SM
MD
LG