لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۲

تأکید بر روابط راهبردی ترکیه و آمریکا در گفت‌وگوهای مک‌مستر و مقام‌های ترکیه


ژنرال هربرت مک‌مستر مشاور امنیت ملی آمریکا
ژنرال هربرت مک‌مستر مشاور امنیت ملی آمریکا

ژنرال هربرت مک‌مستر مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه ۲۲ بهمن ماه با ابراهیم کالین سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه درباره تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک منبع آگاه در ریاست جمهوری ترکیه گفت: «در این دیدار دو طرف بر مشارکت راهبردی بلندمدت ترکیه و ایالات متحده تاکید کردند و حساسیت‌ها و اولویت‌های دو کشور به بحث گذاشته شد.»

ترکیه از یک هفته پیش حملات وسیعی علیه یگان‌های مدافع خلق در خاک سوریه انجام داده است. این گروه که بخش اعظم «نیروهای دموکراتیک سوریه» را تشکیل می‌دهد، مورد حمایت آمریکا در جنگ داخلی سوریه بوده است.

ترکیه یگان‌های مدافع خلق را شاخه پ‌کاکا می‌داند و آن را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده است.

روز شنبه ۲۱ بهمن ماه این نیروها یک فروند بالگرد نظامی ترکیه را ساقط کردند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، وعده داد که این اقدام را تلافی خواهد کرد. در این حادثه خلیان و کمک‌خلیان بالگرد کشته شدند.

رجب طیب اردوغان تاکید کرده تا عقب راندن شبه‌نظامیان کرد از مرزهای جنوبی ترکیه عملیات علیه آنها ادامه خواهدد داشت.

سفر مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا به ترکیه در حالی است که رکس تیلرسون در سفر منطقه‌ا‌ی خود قرار است به ترکیه برود.

مقام‌های آمریکایی‌ اذعان کرده‌اند رکس تیلرسون گفت‌وگوهای دشواری در ترکیه خواهد داشت. وزیر خارجه آمریکا قرار است با رجب طیب اردوغان هم دیدار کند.

رویترز به نقل از منبع آگاه در ریاست جمهوری ترکیه گزارش داده مشاور امنیت ملی آمریکا و سخنگوی اردوغان درباره تحولات منطقه و نیز عواملی که به مناسبات دو کشور لطمه زده بحث و گفت‌وگو کردند.

هفته گذشته مولود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت که وی به رکس تیلرسون خواهد گفت اعتماد متقابل میان دو کشور باید احیا شود.

حمایت آمریکا از کردهای سوریه، اتهامات دستگاه قضایی آمریکا به مقام‌ها و مدیران بانکی ترکیه، فتح‌الله گولن و نیز وضعیت بیت‌المقدس(اورشلیم) از جمله موارد مورد اختلاف آنکارا و واشینگتن است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و آسوشیتدپرس؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG