لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا


رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه ۲۲ بهمن ماه، سفر منطقه‌ای خود را با ورود به مصر آغاز کرد.

طبق اعلام قبلی وزیر خارجه آمریکا درباره اوضاع خاورمیانه با رهبران منطقه به گفت‌وگو خواهد نشست.

ورود او به مصر یک روز پس از درگیری اسرائیل با سوریه و سرنگونی جنگنده اف‌۱۶ این کشور از سوی پدافند هوایی سوریه صورت گرفته است. تنشی که اسرائیل می‌گوید ایران آغازگر آن بوده است. اسرائیل می‌گوید پس از ورود پهپاد ایرانی به اسرائیل مواضعی را در سوریه بمباران کرده است. ایران این اتهام را رد کرده است.

قرار است رکس تیلرسون، پس از مصر، به کویت، لبنان، اردن و در نهایت به ترکیه سفر کند.

این سفر در فضایی صورت گرفته که دولت دونالد ترامپ، بیت‌المقدس(اورشلیم) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته و اعلام کرده سفارت خود را به این شهر منتقل خواهد کرد. تصمیمی که با موجی از مخالفت‌های بین‌المللی مواجه شده است.

مقام‌های آمریکایی روز جمعه اذعان کردند که رکس تیلرسون احتمالا گفت‌وگوهای دشواری در پیش رو خواهد داشت. این مقام‌ها به ویژه دشواری‌های مذاکرات در ترکیه را برجسته کرده‌اند. روابط ترکیه بر سر حمایت آمریکا از کردهای سوریه، اتهامات دستگاه قضایی آمریکا به مقام‌ها و مدیران بانکی ترکیه، فتح‌الله گولن و نیز وضعیت بیت‌المقدس(اورشلیم) پرتنش شده است.

رکس تیلرسون روز دوشنبه با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر دیدار خواهد کرد. این دیدار سه روز پس از آغاز عملیات گسترده ارتش مصر علیه گروه داعش در صحرای سینا، صحرای غربی و دلتای مصر صورت می‌گیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس به گفته مقام‌های آمریکایی‌ای که خواسته‌اند نامی از آنها برده نشود، رکس تیلرسون مسائل حقوق بشری را هم با ژنرال سیسی درمیان خواهد گذاشت.

عبدالفتاح السیسی بدون رقیب جدی بار دیگر به دنبال تصاحب مقام ریاست جمهوری است و احزاب عمده مخالف هم انتخابات آتی را تحریم کرده‌اند. رقیبان جدی سیسی یا مجبور به کناره‌گیری شده‌اند یا در بازداشت به‌سر می‌برند.

تیلرسون در سفر به کویت نیز در نشست ائتلاف ضد داعش و کنفرانس بازسازی عراق شرکت خواهد کرد.

در کویت رکس تیلرسون همچنین درباره مناقشه عربستان سعودی و متحدانش با قطر به بحث و گفت‌وگو خواهد نشست.

آسوشیتدپرس نوشته است در اردن وزیر خارجه آمریکا تلاش خواهد کرد تبعات منفی به رسمیت شناختن بیت‌المقدس(اورشلیم) به پایتختی اسرائیل را به نحوی کنترل کند. همچنین در مورد تصمیم دولت ترامپ به قطع کمک به آوارگان فلسطینی در اردن بحث خواهد شد. بخشی بزرگی از جمعیت اردن را آوارگان فلسطینی تشکیل می‌دهند.

در انتها رکس تیلرسون احتمالا دشوارترین بخش سفر خود را ترکیه خواهد داشت. او در این کشور با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ملاقات خواهد کرد. اردوغان در ماه‌های اخیر به شدت آمریکا را به باد انتقاد گرفته است. به گفته مقام‌های آمریکایی تیلرسون بار دیگر به ترکیه هشدار می‌دهد که در مقابل کردهای سوریه از خود خویشتن‌داری نشان دهد.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG