لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

«توافق» کـردها و دمشق بر سر ورود نیروهای ارتش سوریه به عفرین


تصویری از درگیری‌های شهر عفرین که دوم فوریه گرفته شده‌است
تصویری از درگیری‌های شهر عفرین که دوم فوریه گرفته شده‌است

خبرگزاری رویترز و شماری از شبکه‌های خبری محلی، به نقل از مقام‌ها و شبه‌نظامیان کـرد سوریه، از «توافق» میان آن‌ها و دولت دمشق، برای ورود ارتش سوریه به عفرین و «همکاری» در برابر حملات ترکیه، خبر داده‌اند.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از یک مقام ارشد کرد در شمال سوریه می‌گوید شبه‌نظامیان کـرد و دولت مرکزی سوریه، برای ورود نیروهای ارتش به عفرین و همکاری در برابر حملات ترکیه، به‌توافق رسیده‌اند.

بدران ژیان کرد، از مقام‌های اداری شمال سوریه که در کنترل کـردها قرار دارد، ۲۹ بهمن به رویترز گفته‌است نیروهای ارتش سوریه در برخی نقاط مرزی مستقر خواهند شد و ممکن است تا دو روز دیگر نیز وارد منطقه شوند.

دیگر رسانه‌ای که خبر مشابهی را منتشر کرده، شبکه خبری «کردستان۲۴» است که به نقل از یک مقام «یگان‌های مدافع خلق»، گفته آن‌ها وارد گفت‌وگو با مقام‌های دمشق شده‌اند. به گفته این مقام گروه شبه‌نظامی «ی‌پ‌گ» هدف از این گفت‌وگوها، ورود ارتش دولت مرکزی سوریه به عفرین و «دفاع در برابر حملات ترکیه» است.

شبکه اطلاع‌رسانی و خبری «روداو» نیز به نقل از مقامی در «حزب اتحادیه دمکراتیک» سوریه (پ‌ی‌د) می‌گوید نیروهای ارتش سوریه قرار است روز دوشنبه وارد منطقه شوند.

سخنگوی ی‌پ‌گ در برابر پرسش رویترز در مورد همکاری‌های احتمالی به بیانیه‌ای که قبلا صادر شده بود اشاره کرده، که برپایه آن هنوز پاسخی از سوی ارتش سوریه دریافت نشده‌است.

دولت سوریه هنوز به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده‌است.

دولت ترکیه، هم «یگان‌های مدافع خلق» و هم «حزب اتحادیه دمکراتیک» را شاخه‌ای از «حزب کارگران کردستان ترکیه» و گروه‌های تروریستی می‌داند. آنکارا می‌گوید برای «پاکسازی» مناطق مرزی خود از آن‌چه «گروه‌ها و عوامل تروریستی» می‌نامد، دست به عملیات در عفرین و شمال سوریه زده‌است.

ترکیه از شماری از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کند، اما همراه با حامیان اصلی بشار اسد، یعنی ایران و روسیه، مذاکراتی را در مورد سوریه پیش می‌برد که به ایجاد مناطق موسوم به «کاهش تنش» و همکاری میان این سه کشور انجامیده‌است.

دولت ایالات متحده تاکید کرده روسیه با حضور اسد در قدرت راه به جایی نمی‌برد. آمریکا از مخالفان سرسخت حضور ایران در سوریه و مناطق دیگر خاورمیانه است و تهران را «مهم‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه» می‌داند. با این وجود برخلاف ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» و «حزب اتحادیه دمکراتیک» سوریه را گروه‌های تروریستی نمی‌داند. گفته می‌شود شبه‌نظامیان کـرد از «موثرترین» نیروهای زمینی در جریان عملیات ائتلاف به رهبری آمریکا علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی به‌شمار می‌روند.

رویترز با اشاره به این موضوع که دولت مرکزی دمشق و نیروهای کـرد سوریه، در مقایسه با مابقی گروه‌ها، بیشترین مناطق تحت کنترل در سراسر کشور را در اختیار دارند، می‌گوید روابط «پیچیده» میان آن‌ها در فرجام جنگ داخلی سوریه نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.

بدران ژیان کرد به رویترز گفته توافق صورت‌گرفته میان شبه‌نظامیان و نیروهای ارتش «تنها یک توافق نظامی» است و هنوز بحثی بر سر مسائل سیاسی انجام نشده‌است.

«روداو» نیز به‌نقل از مقام ارشد «حزب اتحادیه دمکراتیک» می‌گوید توافق فعلی بر سر «حفاظت از مرزها» است.

دولت ترکیه هنوز واکنشی به گزارش‌های منتشرشده نشان نداده‌است، اما وزیر خارجه آن کشور در روز یک‌شنبه بار دیگر از حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کـرد سوریه انتقاد کرده و گفته‌است این موضوع «آینده» سوریه را به خطر می‌اندازد. دولت آمریکا خواستار خویشتن‌داری ترکیه در سوریه شده است؛ پوشیده نیست که واشینگتن از حمله ترکیه به شبه‌نظامیان کـرد خشنود نیست هرچند رویترز می‌گوید حمایتی از «ی‌پ‌گ» در عفرین نکرده‌است. وزیران خارجه ترکیه و آمریکا ۲۷ بهمن ماه گفت‌وگوهایی را انجام داده بودند که هدف از آن «رفع تنش‌ها» عنوان شده بود.

رویترز به نقل از یک مقام کـرد می‌گوید دولت روسیه احتمالا با توافق میان کردها و دمشق مخالفت خواهد کرد، چرا‌که نمی‌خواهد این موضوع به مانعی در روابط با آنکارا تبدیل شود. روسیه هنوز واکنشی به گزارش‌های تازه نشان نداده‌است.

برپایه گزارش‌های رویترز، کردستان۲۴، روداو، خبرگزاری دولتی ترکیه|ت.ت
XS
SM
MD
LG