لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

وزیر خارجه ترکیه: با آمریکا برای عادی‌سازی روابط به درک متقابل رسیدیم


مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه (سمت راست)و رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا
مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه (سمت راست)و رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا

یک روز پس از دیدار وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور ترکیه، این مقام آمریکایی با همتای ترک خود نیز به گفت‌وگو نشست، گفت‌وگویی که حاصل آن رسیدن به «درک متقابل برای عادی‌سازی» مناسبات توصیف شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه، ۲۷ بهمن‌ماه، به نقل از مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، گفت که دو مقام بلندپایه در دیدار روز جمعه خود «با هدف رفع تنش‌ها» به گفت‌وگو نشسته‌اند.

در پی این گفت‌وگو با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، که برای دیداری دوروزه در ترکیه به سر می‌برد، آقای چاوش‌اوغلو به خبرنگاران از توافق دو کشور بر سر «سازوکارهایی» برای رفع اختلافات گفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس موضوع گفت‌وگوی دو مقام را طرح آمریکا برای کمک به شبه‌نظامیان کُرد در سوریه و اعتراض شدید ترکیه به این طرح و عملیات نظامی آمریکا در خاک سوریه عنوان کرد.

ترکیه ماه گذشته میلادی عملیاتی را علیه یگان‌های مدافع خلق در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرد، نیرویی شبه‌نظامی در سوریه که آنکارا آن را سازمانی تروریستی و بخشی از حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا، می‌داند که بیش از ۳۰ سال است با آن نبرد می‌کند.

روابط آنکارا و واشینگتن طی سال‌های گذشته دستخوش تنش‌های مختلفی شده ‌است. این تنش‌ها چه در دوره ریاست‌ جمهوری باراک اوباما و چه در دوره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی، مشهود بوده ‌است.

اما عملیات ارتش ترکیه علیه شبه‌نظامیان کـرد سوریه، که از حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردارند، اختلافات را وارد مرحله تازه‌ای کرده است.

این اختلافات به حدی بالا گرفت که چند روز پیش وزیر خارجه ترکیه رسماً چنین نظر داد که روابط کشورش با ایالات متحده وارد مقطع بسیار حساسی شده و «یا درست خواهد شد یا کاملا خراب می‌شود».

با این حال در دو روز گذشته پیام‌های مثبتی از آنکارا مخابره شده است.

در همین زمینه یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۶ بهمن، گفت که رکس تیلرسون و رجب طیب اردوغان درباره دستيابی به یک راه سودمند برای دو طرف برای بهبود روابط واشینگتن- آنکارا «گفت‌وگویی سازنده و صریح» داشته‌اند.

آسوشیتدپرس می‌گوید گفت‌وگوی دو مقام ترک و آمریکایی در روز پنج‌شنبه بیش از سه ساعت به طول انجامیده است.

XS
SM
MD
LG