لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

تیلرسون: ایران نیروهای بی‌ثبات‌کننده خود را از سوریه خارج کند


رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در اردن
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در اردن

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، که به خاورمیانه سفر کرده است، در اردن خواستار خروج نیروهای ایران از سوریه شد. در همین روز علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، خواستار خروج نیروهایی شد که به گفته او بدون اجازه در خاک سوریه هستند.

وزیر خارجه آمریکا در اردن نسبت به درگیری اسرائیل با «عوامل ایرانی» در سوریه در روز شنبه گذشته ابراز نگرانی کرد.

روز شنبه، سوریه یک جنگنده اف‌۱۶ اسرائیل را در آسمان خود سرنگون کرد. اسرائیل می‌گوید پس از ورود پهپاد ایرانی به اسرائیل مواضع ایرانی را در سوریه بمباران کرده است. ایران این اتهام را رد کرده است.

اسرائیل گفته است حضور نظامی ایران در سوریه را تحمل نخواهد کرد و آمریکا هم حمایت کامل خود از اسرائیل را اعلام کرده است.

رکس تیلرسون اظهار داشت ایران باید نیروها و شبه‌نظامیان «بی‌ثبات‌کننده» خود را از سوریه خارج کند.

در واکنش به این اظهارات، علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، روز چهارشنبه ۲۵ بهمن، گفت: «ایران با دعوت دولت قانونی سوریه در آنجا حضور دارد و کسانی باید از سوریه بروند که بدون اجازه دولت قانونی آنجا هستند.»

ایران به همراه شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایتش و روسیه از حکومت بشار اسد در جنگ داخلی این کشور حمایت می‌کنند.

آمریکا اما از «نیروهای دموکراتیک سوریه» که اکثر آنها یگان‌های مدافع خلق هستند، حمایت می‌کند.

واشینگتن پیشتر اعلام کرده بود که مشغول آموزش ۳۰هزار نیرو در داخل خاک سوریه است. به گفته واشینگتن این نیروها علیه گروه داعش تجهیز شده بودند، روزی امنیت مرزها تمرکز خواهند کرد.

حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد سوریه با خشم ترکیه مواجه شده است. ترکیه بیش از یک هفته است که عملیاتی در خاک سوریه علیه یگان‌های مدافع خلق انجام می‌دهد.

قرار است رکس تیلرسون سفر منطقه‌ای خود را با گفت‌وگو با مقام‌های ترکیه‌ای به پایان برساند. به گفته مقام‌های آمریکایی تیلرسون بار دیگر به ترکیه هشدار می‌دهد که در مقابل کردهای سوریه از خود خویشتن‌داری نشان دهد.

پیش از سفر تیلرسون به ترکیه، ژنرال هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به ترکیه سفر کرد و با مقام‌های این کشور در مورد اختلافات دو کشور گفت‌وگو کرد.

با استفاده از ایرنا و خبرگزاری رویترز. ح.ر/پ.پ

XS
SM
MD
LG