لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

هشدار دمشق به اسرائیل در مورد پیامدهای حمله مجدد به سوریه


یک تانک اسرائیلی در مرز با سوریه (عکس از آرشیو)
یک تانک اسرائیلی در مرز با سوریه (عکس از آرشیو)

حکومت سوریه روز سه شنبه به اسرائیل هشدار داد که در صورت حمله مجدد به خاک آن کشور با اقدامات غافلگیرانه‌ای روبرو خواهد شد. این هشدار پس از آن منتشر شد که پدافند ضد هوایی سوریه یک جنگنده اسرائیلی را طی شدیدترین رویارویی بین دو کشور در ۳۶ سال گذشته سرنگون کرد.

به گزارش رویترز ، جنگنده اف ۱۶ اسرائیل روز شنبه پس از بمباران نقطه‌ای در خاک سوریه که گفته می شود محل پرواز پهپادهای ساخت ایران به سوی اسرائیل است هنگام بازگشت در شمال اسرائیل سرنگون شد.

ایمان سوسان، از مقامات وزارت خارجه سوریه گفت:«کاملا اطمینان داشته باشید که متجاوز به شدت غافلگیر خواهد شد. آنها فکر می کنند پس از سالها جنگ فرساینده سوریه قادر نیست با حملات مقابله کند. به امید خدا آنها هر زمانی که به سوریه حمله کنند غافلگیر خواهند شد.»

سرنگون شدن جنگنده اف ۱۶ اولین مورد از سقوط يک هواپیمای اسرائیلی از جنگ سال ۱۹۸۲ با حزب الله لبنان تاکنون است. دو خبلبان این جنگنده که توانستند خود را از هواپیما خارج کنند مجروح شده اند.

یک مقام اسرائیلی که حاضر نشد نامش در گزارش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت اسرائیل در عملیاتی تلافی جویانه حدود نیمی از پدافند ضد هوایی سوریه را نابود کرده است.

اسرائیل گفته است به حملات خود در سوریه ادامه خواهد داد که تاکنون هدف اصلی آنها کاروانهای انتقال تسلیحات ساخت ایران برای گروه حزب الله بوده است.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل در جریان بازدید از نواحی مرزی آن کشور با سوریه و لبنان به خبرنگاران گفت:«هیچ محدودیتی وجود ندارد و ما هیچ محدودیتی را نخواهیم پذیرفت. ما به دفاع از امنیت و منافع خود ادامه خواهیم داد و می خواهم این ضرب المثل را تکرار کنم که اکنون زمان سرو صدا کردن نیست بلکه وقت اقدام موثر است.»

خبرگزاری رویترز یادآوری می کند که دخالت ایران در سوریه از جمله استقرار شبه نظامیان مورد حمایت آن کشور در نزدیکی بلندیهای جولان اسرائیل را نگران کرده است. اسرائیل در عین حال ایران را متهم کرده که برای حزب الله لبنان کارخانه تولید موشک‌های هدایت شونده احداث کرده است.

سوریه و حزب الله لبنان سرنگون شدن جنگنده اف ۱۶ را به عنوان ضربه‌ای به برتری نظامی اسرائیل قلمداد کرده اند. اما رادیوی ارتش اسرائیل روز سه شنبه اعلام کرد تحقیقات اولیه نشان می دهند که نه توانایی‌های نظامی سوریه بلکه اشتباه خلبان برای پرهیز از اصابت موشکی که احتمالا از مدل قدیمی اس‌ای ۵ بوده دلیل سرنگون شدن جنگنده اف ۱۶ است.

سخنگوی نیروهای مسلح اسرائیل حاضر نشد در مورد این گزارش موضع گیری کند و گفت تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد.

حادثه روز شنبه باری دیگر در مورد هماهنگی بین اسرائیل و نیروهای روسیه که در سوریه مستقر هستند سئوالاتی را مطرح کرده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در واکنش به تشدید درگیریها بین اسرائیل و سوریه از بنیامین نتانیاهو خواست از تشدید تنش پرهیز کند. دولت روسیه روز دوشنبه گفت اطلاعاتی در دست ندارد که ادعای اسرائیل در مورد حضور نظامی ایران در نقطه بمباران شده را تایید کند.

زیو الکین یک عضو روس تبار کابینه اسرائیل که در مذاکرات بین بنیامین نتانیاهو و ولادیمیر پوتین کار ترجمه را انجام می دهد روز سه شنبه از توافق مربوط به هماهنگی بین دو کشور دفاع کرد و گفت «به اسرائیل در آسمان سوریه و لبنان آزادی عمل کامل می دهد.»

آقای الکین به رادیو اسرائیل گفت:«روس‌ها هیچگاه تعهد ندادند که به خاطر ما علیه ایرانی‌ها و یا سوری‌ها اقدام نظامی خواهند کرد. اقدامات ما علیه سوریه تک به تک است و به کمک روسیه نیازی نداریم . همانطور که همه مشاهده کردند ما به خوبی می دانیم چگونه با سامانه ضد هوایی سوریه مقابله کنیم.»

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر/خ.ک
XS
SM
MD
LG