لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

تیلرسون: حزب‌الله بخشی از فرآیند سیاسی در لبنان است


 رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا و میشل عون رئیس جمهور لبنان روز پنجشنبه
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا و میشل عون رئیس جمهور لبنان روز پنجشنبه

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید حزب‌الله بخشی از «فرآیند سیاسی» در کشور لبنان است.

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه، در یک نشست خبری در اردن و پیش از عزیمت به لبنان گفت: «ما از یک لبنان آزاد دموکراتیک و آزاد از نفوذ دیگران حمایت می‌کنیم و می‌دانیم که حزب‌الله لبنان تحت نفوذ ایران است. این نفود است که به گمان ما برای آینده بلندمدت لبنان مفید نیست.»

رکس تیلرسون افزود: «ما باید همچنین به این واقعیت اذعان کنیم که آنها (حزب‌الله) بخشی از فرآیند سیاسی در لبنان هستند. به گمان من لبنان گام‌های موثری در مورد قانون کناره‌گیری از (مناقشات منطقه‌ای) برمی‌دارد که سال گذشته به تصویب رسید، تا پیامی باشد در مورد اینکه لبنانی‌ها نمی‌خواهند حزب‌الله در هیچ‌یک از مناقشات خارجی نقش داشته باشد و خواستار این هستند که حزب‌الله همه افراد خود را از مناقشه یمن بیرون بکشد.»

حزب‌الله که از سوی ایران حمایت می‌شود در جنگ داخلی سوریه، به همراه روسیه و ایران از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند. آمریکا حزب‌الله لبنان را جز گروه‌های تروریستی می‌داند و به تازگی نیز تحریم‌هایی علیه آن وضع کرد.

در ماه ژانویه امسال وزارت دادگستری آمریکا از تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای تحقیق در مورد اتهام درآمدهای مربوط به مواد مخدر توسط این گروه خبر داد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد به‌نظر می‌رسد رکس تیلرسون پیش از سفر به لبنان موضع‌ نرم‌تری نسبت به حزب‌الله اتخاذ کرده باشد.

در همین حال روزنامه وال‌استریت جورنال نوشته است در حالی که تا پیش از این حزب‌الله در انتخابات پارلمانی، یک مسئله عمده محسوب می‌شد و جریان ۱۴ مارس به رهبری سعد حریری در مقابل جریان ۸ مارس متشکل از ائتلاف گروه‌های شیعه و مسیحی در مقابل هم قرار داشتند، در طول یک سال گذشته این صف‌بندی‌ها کم‌رنگ‌تر شده است.

به نوشته این روزنامه تیره شدن مناسبات سعد حریری و عربستان سعودی و نیز موفقیت‌های حزب‌الله در سوریه از جمله عوامل کم‌رنگ‌تر شدن این افتراق‌هاست. حدود سه ماه دیگر در لبنان انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود.

حزب‌الله لبنان در جریان ماندن سعد حریری در عربستان، در کنار دیگر احزاب لبنانی خواستار بازگشت نخست‌وزیر به کشور شده بود.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه نشست خبری خود در امان درباره لبنان اظهار داشت: «به گمان من این یک فرآیند طولانی است. ما از این فرآیند دموکراتیک در لبنان حمایت می‌کنیم. از تقویت نیروهای مسلح لبنان حمایت می‌کنیم، به‌‌طوریکه یک نیروی امنیتی مشروع تحت کنترل کامل دولت لبنان شکل بگیرد تا تامین‌کننده امنیتی باشد که مردم لبنان سزاوار آنند.»

رکس تیلرسون روز پنجشنبه ۲۶ بهمن از اردن به لبنان سفر کرد. وی پس از لبنان راهی ترکیه خواهد شد.

با استفاده از سایت وزارت خارجه آمریکا، خبرگزاری فرانسه، وال‌استریت جورنال. ح.ر.
XS
SM
MD
LG