لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

وزیر خارجه ترکیه: روابط با آمریکا وارد مقطع بسیار حساسی شده‌است


وزیر خارجه ترکیه می‌گوید در جریان دیدار هم‌تای آمریکایی‌اش، در مورد «تمامی موارد» گفت‌وگو خواهد شد
وزیر خارجه ترکیه می‌گوید در جریان دیدار هم‌تای آمریکایی‌اش، در مورد «تمامی موارد» گفت‌وگو خواهد شد

مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، می‌گوید روابط کشورش با ایالات متحده وارد مقطع بسیاری حساسی شده و «یا درست خواهد شد یا کاملا خراب می‌شود». این سخنان پس از دیدار مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ از ترکیه و در آستانه سفر وزیر خارجه آمریکا مطرح شده‌است.

بنا بر گزارش رسانه‌های ترکیه، وزیر خارجه آن کشور، ۲۳ بهمن در استانبول گفته است،«روابط با ایالات متحده در نقطه بسیار حساسی‌ست. ما یا موفق خواهیم شد این روابط را درست کنیم، یا به‌کلی خراب خواهد شد».

او افزوده است: «ما خواستار این هستیم که [آمریکا] گام‌های مشخصی بردارد. اعتمادی که به آن خدشه وارد شده باید بازگردد. دلیل خدشه ‌وارد شدن به اعتماد، ایالات متحده است».

اظهارات وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از ترکیه و در آستانه سفر رکس تیلرسون، وزیر خارجه، به آنکارا، مطرح شده‌است.

هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۲۲ بهمن ماه با ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه دیدار کرده بود. پس از آن دیدار خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه در نهاد ریاست‌جمهوری ترکیه گفته بود: «در این دیدار دو طرف بر مشارکت راهبردی بلندمدت ترکیه و ایالات متحده تاکید کردند و حساسیت‌ها و اولویت‌های دو کشور به بحث گذاشته شد».

رکس تیلرسون نیز قرار است در روزهای ۲۶ و ۲۷ بهمن ماه در ترکیه با مقام‌های دولت آن کشور گفت‌وگو کند.

روابط آنکارا و واشینگتن طی سال‌های گذشته دستخوش تنش‌های مختلفی شده‌است. این تنش‌ها چه در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما و چه در دوره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی، مشهود بوده‌است.

اتهام‌های دستگاه قضائی آمریکا علیه مقام‌ها و مدیران بانکی ترکیه و یا نادیده‌گرفتن درخواست آنکارا برای استرداد فتح‌الله گولن، بر ابعاد تنش‌ها افزوده است. اتهام‌های واردشده به مقام‌های ترک و مدیران بانکی آن در پیوند با «دور زدن تحریم‌های ایران»، پولشویی و موارد دیگر است. مقام‌های قضائی آمریکا اتهام‌های پی‌درپی مقام‌های ترک در مورد «سیاسی» بودن این پرونده‌ها را رد کرده و می‌گویند آنکارا اساسا شناختی از سیستم دادرسی و قضائی در آمریکا ندارد و پرونده‌ها در آن کشور به‌دور از تاثیرگذاری‌های سیاسی بررسی می‌شوند.

در عین حال عملیات ارتش ترکیه علیه شبه‌نظامیان کـرد سوریه، که از حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردار هستند، اختلافات را وارد مرحله تازه‌ای کرده‌است.

ترکیه در واپسین روزهای دی‌ماه دست به انجام عملیات در شمال سوریه زد؛ هدف از این عملیات شبه‌نظامیان گروه «یگان‌های مدافع خلق» عنوان شده‌اند که از منظر آنکارا، شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان و یک «گروه تروریستی» است. «یگان‌های مدافع خلق» هسته اصلی یکی از مهم‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه را تشکیل می‌دهند: نیروهای دمکراتیک سوریه. این شبه‌نظامیان نه تنها از حمایت هوایی، لجستیک و مستشاری ایالات متحده برخوردار هستند، بلکه از مهم‌ترین بازوهای زمینی ائتلاف در نبرد علیه «حکومت اسلامی» به شمار می‌روند. پنهان نیست که حمله به این شبه‌نظامیان نارضایتی واشینگتن را موجب شده‌است.

وزیر خارجه ترکیه می‌گوید «خواسته‌های ما از ایالات متحده روشن است» و «در جریان دیدار تیلرسون [از ترکیه] به ارزیابی تمامی آن‌ها می‌پردازیم».

ارتش ترکیه، روز شنبه، مرگ‌بارترین روز خود از زمان آغاز عملیات در شمال سوریه را پشت سر گذاشت و ۱۱نفر از سربازان آن تنها در یک روز کشته شدند؛ از جمله دو نفر که در پی سقوط یک هلیکوپتر تهاجمی بر فراز عفرین، جان خود را از دست دادند.

آمریکا از زمان آغاز عملیات ترکیه خواستار «خویشتن‌داری» آن کشور شده و هشدار داد که این عملیات نظامی بر بحران موجود خواهد افزود.

سخنگوی کاخ سفید آمریکا دوم بهمن گفته بود: «ما خواهان این هستیم که ترکیه در اقدامات و رویکرد نظامی‌اش خویشتنداری به خرج دهد، اطمینان دهد که حملات آن از نظر جغرافیایی و زمانی محدود خواهد بود، امدادرسانی ادامه می‌باید و از بروز تلفات انسانی جلوگیری می‌شود».

دبیر کل سازمان ملل متحد نیز اخیرا با اشاره به عملیات ارتش ترکیه و نیز درگیری‌های اسرائیل با نیروهای ایرانی و سوری، در مورد افزایش بحران در سوریه هشدار داده‌است.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه حریت، اسوشیتدپرس و رویترز|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG