لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

روسیه بار دیگر شورشیان سوری را به ممانعت از خروج غیرنظامیان از غوطه متهم کرد


تصویر خبرگزاری رویترز، دود ناشی از درگیری‌ها را در منطقه غوطه شرقی در شمال شرقی سوریه نشان می‌دهد.
تصویر خبرگزاری رویترز، دود ناشی از درگیری‌ها را در منطقه غوطه شرقی در شمال شرقی سوریه نشان می‌دهد.

دو روز پس از برقرار آتش‌بس موقت روزانه در غوطه شرقی، ارتش روسیه شورشیان مخالف بشار اسد را متهم کرد که با گلوله‌باران مسیر انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه که با همکاری روسیه و دولت سوریه تشکیل شده، از خروج ساکنان غیر نظامی این منطقه تحت محاصره جلوگیری می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز پنجشنبه دهم اسفند به نقل از ولادیمیر زولوتوخین، از مقام‌های ارشد ارتش روسیه در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور نوشت که شبه‌نظامیانی که کنترل موسوم به غوطه شرقی را در اختیار دارند، با گلوله‌باران مسیر ایجاد شده توسط نیروهای روسیه و سوریه، از تخلیه غیرنظامیان جلوگیری می‌کنند.

همزمان خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، نیز خبر داد که روز چهارشنبه نیز مناطقی پیرامون این مسیر انتقالی گلوله‌باران شده اما هیچ تلفات یا مصدومیتی بر اثر این اقدام گزارش نشده است.

آسوشیتدپرس یادآوری کرده که این اتهامات در سومین روز از «توقف انسان‌دوستانه آتش» در مناطق درگیری با شورشیان در شمال شرقی دمشق موسوم به غوطه شرقی رد و بدل می‌شود.

گرچه شورای امنیت در ابتدای این هفته از همه طرف‌های درگیر در سوریه خواسته بود که برای تسهیل انتقال کمک‌های بشردوستانه، بدون فوت وقت و به مدت یک ماه در سراسر سوریه به آتش‌بس پایبند باشند، اما ارتش سوریه با تأکید بر مستثنی بودن گروه‌هایی که از آنها به عنوان «تروریست‌ها» یاد می‌کند، به حملات خود در این منطقه ادامه داشته است.

قطعنامه شورای امنیت، گروه‌هایی چون داعش، القاعده و جبهه النصره را از شمول آتش‌بس مستثنی می‌کند به همین بهانه ایران و روسیه هم به عنوان حامیان اصلی حکومت بشار اسد، تأکید کرده‌اند که نبرد ارتش سوریه با به گفته آنها «تروریست‌ها» ادامه خواهد داشت.

حکومت سوریه و ایران و روسیه البته از همه گروه‌های معارض بشار اسد به عنوان «تروریست» نام می‌برند و در طول جنگ داخلی سوریه هم تلاش برای تعریف و دسته‌بندی جامع گروه‌های درگیر در این جنگ بی‌نتیجه بوده است.

در این میان آسوشیتدپرس پیش‌بینی کرده که روز پنجشنبه ممکن است آخرین روز از طرح توقف آتش روسیه در غوطه شرقی باشد.

اما از سوی دیگر در حالی که ترکیه نزدیک به یک ماه است عملیاتی را علیه شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه ادامه دارد، روز گذشته خبر رسید که ذخیره تجهیزات پزشکی در این منطقه تحت کنترل کردها، به دلیل تداوم حملات ترکیه، رو به اتمام است.

در این زمینه یکی از پزشکان بیمارستان اصلی عفرین روز چهارشنبه به خبرگزاری آلمان گفته بود که بمباران این مناطق توسط ترکیه در یک هفته گذشته بدتر شده و تلفات و مجروحان بیشتری را در منطقه به جا گذاشته است.

روز پنجشنبه اما صلیب سرخ جهانی خبر داد که کاروانی از کمک‌های بشردوستانه برای ۵۰ هزار آواره در منطقه عفرین، به سوی این منطقه هم‌مرز با ترکیه روانه شده است.

یولاندا ژاکمه، سخنگوی صلیب سرخ جهانی، این نخستین بار است که این نهاد بین‌المللی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به همه نواحی جنگزده این منطقه با هلال احمر سوریه به توافق رسیده است.

ترکیه شبه‌نظامیان کرد در مناطق همرز با خود در سوریه را «تروریست» و «مرتبط با حزب کارگران کردستان» توصیف می‌کند و گفته است که تا ریشه‌کن کردن آنها دست از عملیات خود بر نخواهد داشت.

این در حالی است که پیشتر و پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت در مورد آتش‌بس در سوریه، فرانسه به ترکیه هشدار داده بود که این آتش‌بس همه مناطق سوریه، از جمله عفرین را در بر می‌گیرد.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، خبرگزاری آلمان، و رادیو فردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG