لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

حمله دوباره ارتش سوریه به غوطه شرقی به رغم طرح روسیه برای آتش‌بس


نیروهای حکومت بشار اسد روز چهارشنبه ۹ اسفند علی‌رغم طرح روسیه برای آتش‌بس پنج ساعته روزانه دست به یک حمله زمینی دیگر به منطقه غوطه شرقی زدند که در اختیار شورشیان قرار دارد.

طی یازده روز بمباران غوطه شرقی که در حومه دمشق قرار دارد و آخرین سنگر شورشیان در نزدیکی پایتخت محسوب می‌شود، بیش از ۶۰۰ تن کشته شده‌اند. همین مسئله شورای امنیت سازمان ملل از جمله روسیه، متحد اصلی جکومت بشار اسد، را واداشت تا روز شنبه قطعنامه‌ای برای آتش‌بسی ۳۰ روزه تصویب کند، اما این قطعنامه هنوز اجرایی نشده و مسکو و دمشق می‌گویند که فارغ از این‌ آتش‌بس به مبارزه با گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهند.

در این حال روسیه خواستار برقراری آتش‌بسی پنج ساعته به طور روزانه شده است تا در آن ساعات امکان کمک‌های انسان‌دوستانه و خروج مجروحان از منطقه جنگی فراهم شود. این طرح از روز سه‌شنبه به اجرا درآمد اما بلافاصله بمباران‌ها از سر گرفته شد تا آتش‌بس شکسته شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از گروه ناظر حقوق بشر در سوریه می‌نویسد که اگرچه در طول ساعات آتش‌بس روز چهارشنبه هیچ حمله هوایی صورت نگرفت اما گلوله‌باران سنگین منطقه همچنان ادامه یافت. در عین حال هیچ نشانه‌ای هم از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به منطقه تحت محاصره دیده نشد.

این گزارش می‌گوید که نیروهای حکومت اسد به روستای حوش الضواهرة در غوطه شرقی یورش برده و آنجا را گلوله باران کرده‌اند، رخدادی که با تلفات سنگین شورشیان همراه بوده است.

رویترز همچنین به نقل از منابع خود در میان شورشیان می‌نویسد که نیروهای مخالف حکومت سوریه در غوطه شرقی در حال دفع این یورش هستند و به مقاومت خود ادامه می‌دهند.

این گزارش در ادامه با اظهارات یکی از فرماندهان گروه‌های متحد بشار اسد همراه است که می‌گوید واحدی از ارتش سوریه تحت عنوان «واحد ببرها» در این حمله مشارکت دارد و در منطقه پیشروی‌هایی داشته است.

پیش از این کشورهای غربی از جمله فرانسه از ایران و روسیه خواسته بودند که با اعمال فشار حکومت سوریه را وادار به اجرای آتش‌بس ۳۰ روزه کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ س.ن /ک.ر
XS
SM
MD
LG