لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

فاکس‌نیوز: ایران پایگاه نظامی جدیدی در نزدیکی دمشق ساخته است


وزیر خارجه ایران پیش از این چنین خبرهایی را تکذیب کرده است
وزیر خارجه ایران پیش از این چنین خبرهایی را تکذیب کرده است

شبکه تلویزیونی آمریکایی فاکس‌نیوز روز چهارشنبه، ۹ اسفندماه، در گزارشی اختصاصی بر اساس «تصاویر ماهواره‌ای» از ساخت یک پایگاه نظامی جدید و «دائمی» به دست جمهوری اسلامی در خاک سوریه خبر داد.

این شبکه تلویزیونی در گزارش خود که در وب‌سایت آن هم منتشر شده با ذکر تمام مشخصات و موقعیت جغرافیایی این «پایگاه» در نزدیکی پایتخت سوریه می‌گوید که سپاه قدس بر این پایگاه نظارت دارد.

سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است به فرماندهی قاسم سلیمانی که در طول سال‌های جنگ داخلی سوریه بارها از او عکس‌هایی در داخل خاک سوریه منتشر شده است.

فاکس‌نیوز علاوه بر تصاویر ماهواره‌ای در گزارش خود از «منابع اطلاعاتی غربی» نیز نام برده است.

در گزارش فاکس‌نیوز آمده است که این پایگاه همچنین دارای «آشیانه‌هایی برای نگهداری موشک» است.

آن طور که در این گزارش آمده است،‌ این پایگاه در ۱۲ کیلومتری شمال غربی دمشق، پایتخت، واقع است.

ابعاد دو «آشیانه جدید» در این گزارش حدوداً ۱۵ در ۱۰ متر قید شده و اشاره شده است که از آنها به عنوان «انبار موشک‌های برد کوتاه و متوسط» استفاده می‌شود.

گزارش تازه این شبکه تلویزیونی یک هفته و اندی پس از آن منتشر می‌شود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، ۳۰ بهمن‌ماه، رسماً تکذیب کرد که ایران «پایگاه یا حضور نظامی در سوریه» دارد.

در همان روز، روزنامه نیویورک تایمز در تحقیقی مشروح به «ابعاد تثبیت حضور نظامی ایران و هم‌پیمانانش در سوریه» پرداخته و جدول پایگاه‌های ایران و حوزه نفوذ عمیق ایران در سوریه را تشریح کرده بود.

جمهوری اسلامی در کنار روسیه از ابتدای جنگ داخلی سوریه در کنار حکومت بشار اسد ایستاده و تا آنجا از او حمایت کرده که به گفته بسیاری از کارشناسان بدون حمایت تهران از دمشق، امروز حکومتی از آنِ خانواده اسد در سوریه باقی نمانده بود.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی بارها حضور نظامی خود در سوریه را «مستشاری» توصیف کرده‌اند.

این در حالی است که در سوی مقابل، بر اساس گزارش‌ها، نیروهای ایرانی در سوریه در حمایت از حکومت بشار اسد می‌جنگند و تهران علاوه بر نیروهای ارتش و سپاه پاسداران، شماری از شیعیان افغان و پاکستانی را نیز در قالب «تیپ فاطمیون» و «لشکر زینبیون» به سوریه اعزام ‌کرده است.

در یک سال گذشته خبر جان باختن صدها تن از این نیروها بارها در رسانه‌های داخلی ایران منعکس شده است.

در همین زمینه جوزف وتل، یک فرمانده ارشد در ارتش ایالات متحده، روز سه‌شنبه، ۸ اسفند، در کنگره آمریکا گفت که برنامه موشکی ایران تهدیدی جدی برای منافع آمریکا و همچنین هم‌پیمانان ایالات متحده در منطقه است. او همچنین اشاره کرد که ایران به انتقال این فناوری به حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن دست زده ‌است.

یک روز پیش از تکذیبیه آقای ظریف، بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسرائیل، در روز ۲۹ بهمن‌ماه در همایش امنیتی مونیخ با نشان دادن یک نقشه گفته بود که «ایران در تلاش برای تسلط بر سوریه است» و «یک ارتش را به حیات خلوت اسرائیل انتقال می‌دهد».

نخست وزیر اسرائیل و چند مقام بلندپایه دیگر در کابینه او در چند ماه گذشته با «ابراز نگرانی از خطرات حضور فزاینده نظامی ایران در سوریه» بارها مدعی شده‌اند که ایران برای تثبیت حضور نظامی‌اش در حال ساخت پایگاه در سوریه است.

XS
SM
MD
LG