لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

تحقیق سازمان منع سلاح شیمیایی درباره کاربرد احتمالی این سلاح در غوطه شرقی


گزارش‌ها حاکی است که سازمان منع سلاح شیمیایی روز سه‌شنبه هشتم اسفند پرونده‌ای برای تحقیق در مورد استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی در غوطه شرقی در سوریه باز کرده است.

منابع رسمی و دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفتند قرار است تمامی موارد مشکوک به استفاده از سلاح شیمیایی و میکروبی در غوطه شرقی از سوی این سازمان بررسی شود. روز شنبه گزارش شد در سوریه یک کودک در حالی که نشانه‌هایی از استنشاق گاز کلر داشته، جان سپرده است.

رهبران فرانسه، آمریکا و بریتانیا پیشتر گفته بودند اگر ثابت شود نیروهای حکومتی بشار اسد در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند، پاسخ آن عملیات نظامی به مناطق مشخص خواهد بود.

خبر تحقیق و بررسی سازمان منع سلاح شیمیایی در سوریه در حالی اعلام شد که روز سه‌شنبه و به رغم اینکه روسیه دستور داده بود روزانه پنج ساعت آتش‌بس در غوطه شرقی برپا شود، هواپیماهای نظامی حکومت سوریه مواضع این منطقه را بمباران کردند.

استفاده از گاز کلر به عنوان سلاح شیمیایی و میکروبی، طبق کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی سال ۱۹۹۷ ممنوع شده است. گاز کلر پس از استنشاق و در ریه به هیدروکلوریک تبدیل شده که باعث آب آوردن ریه و خفگی می‌شود.

سوریه در سال ۲۰۱۳ و پس از مرگ شمار زیادی در پی حمله با گاز سارین در غوطه، هم وعده داد سلاح‌های شیمیایی خود را از بین ببرد و هم به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی پیوست و آن را امضاء کرد.

سازمان منع سلاح شیمیایی اعلام کرد که روی این پرونده تحقیق می‌کند ولی به دلیل مشکلات امنیتی، تیمی برای بازرسی به سوریه نخواهد فرستاد. پیشتر و در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بازرسان این سازمان در سوریه مورد کمین و حمله واقع شدند.

این گزارش حاکی است سازمان منع سلاح شیمیایی از شاهدان عینی، شواهد عکس و ویدئو و مصاحبه با کارشناسان پزشکی برای بررسی این قضیه استفاده می‌کند.

پیشتر و در سال ۲۰۱۶، تحقیق مشترک سازمان ملل و سازمان منع سلاح شیمیایی به این نتیجه رسیده بود که نیروهای دولتی سوریه در سه مورد از گاز کلر استفاده کرده‌اند.

این تحقیق همچنین اعلام کرد نیروهای دولتی سوریه پشت حمله شیمیایی با گاز سارین به خان شیخون بوده‌اند که ۸۰ کشته در پی داشت که بیشتر آنها زنان و کودکان بودند.

حاکمیت سوریه استفاده از سلاح شیمیایی را رد کرده و آن را به مخالفان نسبت داد.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در این مورد گفته بود نیروهای دولتی سوریه به کرات از گاز شیمیایی کلر استفاده کرده‌اند، ولی هنوز آمریکا به شواهد معتبری که نشان دهد حکومت سوریه از گاز سارین استفاده کرده، دست پیدا نکرده است.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز، رادیو فردا/ ک.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG