لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

نگرانی وزیر دفاع آمریکا از احتمال استفاده از گاز سارین در سوریه


جیمز متیس گفت دولت سوریه از گاز کلرین استفاده کرده ولی هنوز مدرکی برای استفاده آن ها از گاز سارین نداریم
جیمز متیس گفت دولت سوریه از گاز کلرین استفاده کرده ولی هنوز مدرکی برای استفاده آن ها از گاز سارین نداریم

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده گفت آمریکا نگران استفاده احتمالی سوریه از گاز شیمیایی سارین است. وی همچنین هشدار داد آمریکا آماده بررسی اقدام نظامی برای خنثی کردن حملات شیمایی از سوی حاکمیت سوریه است.

جیمز متیس روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت نیروهای دولتی سوریه به کرات از گاز شیمیایی کلرین استفاده کرده‌اند، ولی هنوز آمریکا به شواهد معتبری که نشان دهد حکومت سوریه از گاز سارین استفاده کرده، دست پیدا نکرده است.

آقای متیس گفت: «ما بیش از همه نگران استفاده احتمالی از گاز سارین هستیم ولی در حال حاضر مدرکی برای آن نداریم. منظورم این است که دیگر گروه‌های محلی از جمله نهادهای غیردولتی و دیگر نیروهای مبارز در منطقه گفته‌اند که از گاز سارین علیه آنها استفاده شده است.»

وزیر دفاع آمریکا جزییات بیشتری از این که کدام گروه‌ها و در چه مناطقی و چند بار هدف حمله احتمالی با گاز سارین قرار گرفته‌اند، ارائه نکرده است.

کمیسیون مذاکرات سوریه – اس ان سی – که یک گروه مخالف نظام حکومتی در سوریه است، گفته که نیروهای دولتی از جنگ افزار شیمیایی در غوطه استفاده کرده‌اند.

نیروهای امدادگر و کمک‌های پزشکی در شرق غوطه که در دست مخالفان است، نیروهای دولتی را به سه بار استفاده از گاز کلرین در ماه گذشته متهم کرده‌اند.

یحیی العریدی، سخنگوی کمیسیون مذاکرات سوریه گفت: «ما مدارک کافی در دست داریم که نشان می‌دهد از جنگ افزار شیمیایی در غوطه استفاده شده است.»

در آوریل سال ۲۰۱۷ – فروردین سال جاری و پس از استفاده از گاز سارین از سوی حاکمیت سوریه، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا فرمان حمله موشکی به پایگاه هوایی را که از آن برای حمله استفاده شده بود، داد.

طی این حمله، این پایگاه هوایی در سوریه با ۵۹ موشک مورد حمله قرار گرفت.

جیمز متیس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «ما در عمل نشان داده‌ایم که چطور به آن واکنش نشان می‌دهیم. از این رو آنها (حاکمیت سوریه) اگر بخواهند به سمت نقض کنوانسیون های منع استفاده از سلاح شیمیایی بروند، فکر نادرستی کرده‌اند.»

فرانسه هم روز جمعه اعلام کرد «عمیقا نگران» استفاده احتمالی دولت سوریه از سلاح شیمیایی است و گفت پاریس به همراه متحدان خود مشغول بررسی و روشن کردن احتمال حمله با گاز سمی از سوی نیروهای سوریه است.

در سال ۲۰۱۳ سوریه تعهد داد تمامی سلاح‌های شیمیایی خود را کنار بگذارد. در دو سال گذشته هیات مشترکی از سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، تحقیق کرده و گفتند دولت سوریه چندین بار از گاز سارین و از آن بیشتر از گاز کلرین استفاده کرده است.

مقامات رسمی آمریکا گفته‌اند این احتمال وجود دارد که دولت سوریه در حال تولید نسل جدید از سلاح‌های شیمیایی باشد.

دولت سوریه همواره استفاده از کلرین و دیگر سلاح‌های شیمیایی را تکذیب کرده و گفته با هرگونه تحقیقات بین‌المللی برای مشخص و روشن شدن این قضیه، همکاری می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم یک روز پیشتر به ابراز نگرانی آمریکا از استفاده از سلاح شیمیایی توسط نیروهای دولتی سوریه اشاره کرده بود.

با استناد به گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز، خبرگزاری آسوشیتد پرس و سایت خبری رادیو فردا؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG