لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۳

سازمان ملل از روسیه، ایران و ترکیه خواست به بن‌بست کمک‌رسانی در سوریه خاتمه دهند


یان ایگلند هشدار داد وضعیت استان ادلب در سوریه بغرنج است
یان ایگلند هشدار داد وضعیت استان ادلب در سوریه بغرنج است

گروه مسئول ارسال کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان و غیرنظامیان در سوریه اعلام کرد دو ماه است دولت حاکم در سوریه اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه را نداده است. این گروه همچنین از روسیه، ایران و ترکیه خواست کمک کنند این بن‌بست برطرف شود.

توافقی که دولت حاکم به ریاست جمهوری بشار اسد در سوریه با سازمان ملل داشته، به این شکل است که محموله‌های کمکی باید همراه با نامه‌ای دولتی باشند و همچنین محموله‌های کمک رسانی از پوشش نظامی و امنیتی نیز برخوردار شوند.

یان ایگلند، مشاور نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در ژنو روز پنجشنبه پس از دیدار با دیپلمات‌ها گفت: «این بالاترین زمان انتظاری است که ما تاکنون در گرفتن نامه‌های دولتی داشته‌ایم.» او افزود نیروهای مخالف در سوریه هم در به وجود آمدن این موانع نقش دارند.

او گفته که وضعیت فعلی، بغرنج‌ترین حالت ممکن از سال ۲۰۱۵ تاکنون است.

یان ایلگند از روسیه، ترکیه و ایران خواست درگیری‌ها در استان ادلب را کاهش دهند. به گفته او، استان ادلب «برای رسیدن به یک آتش‌بس، فریاد سر داده است.»

او اضافه کرد: «چیزی که الان به آن نیاز داریم، این است که از نفوذ خود در طرف‌های درگیر، در این لحظات تیره برای کمک‌های بشردوستانه، استفاده کنند. به نظر می‌رسد دیپلماسی بشردوستانه کارایی ندارد و ما در حال حاضر به هیچ جا نمی‌رسیم.»

یان ایگلند با توجه به کنفرانس صلحی که در سوچی روسیه به تازگی برگزار شد، گفت هنوز هیچ نتیجه‌ای از این کنفرانس حاصل نشده، ولی امیدوارم نتایج مثبتی داشته باشد.

حملات هوایی در ادلب در هفته جاری با حمله به دو محل فروش پرتردد همراه بود که دستکم ۳۱ تن کشته شدند. شمار خیلی زیادی از زخمی‌ها هیچ دسترسی به کمک‌های پزشکی ندارند.

یان ایگلند گفت: «من به اعضای گروه ارسال کمک بشردوستانه گفتم که ما نمی‌توانیم در جایی که از اساس یک اردوگاه پناهندگان است، شاهد حضور جنگ‌افزارهای متعارف باشیم.»

او همچنین گفت عملیات نیروهای ترکیه در شمال سوریه در عفرین، باعث بی‌خانمان شدن بیش از ۱۵ هزار تن از مردم شده است. این مشاور سازمان ملل اضافه کرد گزارش شده مقامات محلی، کار فرار از منطقه درگیری را برای این افراد، دشوارتر کرده‌اند.

در پیامی دیگر، رئیس بیمارستان مرکزی «عفرین» در سوریه از سازمان ملل خواسته بود برای توقف عملیات نظامی ارتش ترکیه اقدام کند. به گفته خلیل صبری وسایل پزشکی نزدیک به اتمام است و در روزهای اخیر ۴۸ کشته و ۸۶ مجروح به این بیمارستان منتقل شده‌اند.

ارتش ترکیه از روز ۳۰ دی ماه عملیاتی موسوم به «شاخه زیتون» را در عفرین،‌ در شمال غربی سوریه برای بیرون راندن نیروهای نظامی کُرد «یگان‌های مدافع خلق» از این منطقه، شروع کرده است. این عملیات باعث گشوده شدن جبهه جدیدی در جنگ داخلی سوریه شده است.

بر اساس گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز، خبرگزاری فرانسه؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG