لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

شمار کشته‌های حملات سنگین ارتش سوریه به غوطه شرقی به ۱۱۲ تن رسید


یکی از نواحی غوطه شرقی که روز چهارشنبه هدف حمله نیروهای دولتی سوریه قرار گرفت.
یکی از نواحی غوطه شرقی که روز چهارشنبه هدف حمله نیروهای دولتی سوریه قرار گرفت.

افزایش حملات نظامی ارتش سوریه به مواضع مخالفان در غوطه شرقی ظرف دو روز گذشته تاکنون دستکم ۱۱۲ کشته و ۲۰۰ زخمی برجای گذاشته است.

در پی حمله به یکی از نقاط تحت کنترل مخالفان دولت در روز چهارشنبه، ۳۲ غیرنظامی کشته شدند.

غوطه شرقی که هنوز بخش‌هایی از آن تحت کنترل نیروهای مخالف دولت است، روز سه‌شنبه هم شاهد حملات سنگینی بود که ۸۰ غیرنظامی در پی آن کشته شدند.

ناظران حقوق بشر در سوریه گزارش داده که جنگنده‌های ارتش سوریه روز چهارشنبه عملیات خود را از سرگرفتند که حملات سنگین آنها باعث کشته شدن ۳۲ غیرنظامی شد که شماری از قربانیان کودک هستند.

ابو راعد، یکی از غیرنظامیان وحشت‌زده غوطه شرقی است که دخترش را در جریان این حمله از دست داده است. او در حالی که می‌گریست به خبرنگاران گفت: «حالا ماموران نجات در حال جست‌وجوی دختر دیگرم هستند».

رامی عبدالرحمان، رییس ناظران حقوق بشر در سوریه، گفته که تلفات روز سه‌شنبه در غوطه شرقی، سنگین‌ترین تلفات طی ماه‌های گذشته بوده است که ۸۰ نفر را به کام مرگ فرستاد.

او افزود: ۱۹ کودک و ۲۰ زن در میان کشته‌شدگان هستند و نزدیک به ۲۰۰ تن هم زخمی شده‌اند.

بیت سوا و حموریه دو نقطه‌ای بودند که بیشترین تلفات را داشته‌اند.

در حموریه، مرد جوانی که نظاره‌گر اجساد پنج کودک از جمله برادر جوان خود بود، به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت: «من دیدم دارند آب می‌برند. چند دقیقه بعد هواپیماها حمله کردند. تا برگشتم دیدم هر پنج تا کشته شدند».

نیروهای مخالف پیش‌بینی کرده‌اند حملات نیروهای دولتی به غوطه شرقی تشدید شده و ادامه خواهد یافت. از مناره‌های مساجد در دوما این پیام برای مردم پخش شد: «از هرگونه تجمع و حضور در خیابان خودداری کنید».

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، در گزارشی گفته است: در حمله‌ای که به نظر می‌رسد به تلافی حملات دولتی بوده، نیروهای مخالف به منطقه‌ای در حومه دمشق که تحت کنترل نیروهای دولتی است موشک زدند که یک کودک کشته شده و دو تن هم زخمی شدند.

این گزارش دولتی به منبعی در اداره پلیس اشاره کرده و گفته که این موشک‌ها از غوطه شرقی شلیک شده است.

غوطه شرقی حدود ۴۰۰ هزار سکنه دارد.

در همین حال، نگرانی‌ها پیرامون استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بیشتر شده است. ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، روز چهارشنبه گفت: «تمامی شواهد حاکی از این است که نظام حاکم سوریه از گاز کلرین استفاده می‌کند».

پیش از این گزارش شده بود که در هفته‌های اخیر و فقط در غوطه شرقی، نیروهای دولتی دو بار با گاز کلرین حمله کرده‌اند. وزارت خارجه آمریکا هم روز دوشنبه گفته بود شواهد نشان می‌دهد ظرف یک ماه گذشته شش تن در سوریه قربانی حمله سلاح شیمیایی شده‌اند.

نظام حاکم بر سوریه هرگونه اتهام در مورد استفاده از سلاح شیمیایی را رد کرده است.

ارتش سوریه روز چهارشنبه اعلام کرد یک حمله اسرائیل به جماریه در شمال شرقی دمشق را رصد کرده است. جماریه، جایگاه شماری از صنایع نظامی سوریه و همچنین مرکز تحقیق و پژوهش علمی است که گفته شده ممکن است در تولید سلاح شیمیایی نقشی کلیدی داشته باشد.

ارتش اسرائیل پیش از این و در سال ۲۰۱۳ به این مرکز حمله هوایی کرده بودند.

یک بیانیه از سوی ارتش سوریه که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، می‌گوید: «صبح امروز، هواپیماهای نظامی اسرائیل چند موشک از حریم هوایی لبنان به سمت یکی از مواضع ما در حومه دمشق شلیک کرده‌اند. پدافند هوایی ما بیشتر این موشک‌ها را پیش از اصابت از بین برده است».

سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت مشغول بررسی گزارش‌ها در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه است و از دو طرف خواسته بود که برای حفظ و حمایت از غیرنظامیان، یک ماه آتش‌بس در سرتاسر مناطق درگیری اعلام کنند.

بر اساس گزارش‌هایی از خبرگزاری فرانسه، رویترز، شبکه تلویزیونی الجزیره و رادیو فردا/ ک.ت /ک.ر
XS
SM
MD
LG