لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

کاخ سفید: آمریکا، فرانسه و آلمان از روسیه خواستند بمباران غوطه شرقی را متوقف کند


یکی از مناطق بمباران شده در غوطه شرقی.
یکی از مناطق بمباران شده در غوطه شرقی.

کاخ سفید روز جمعه ۱۱ اسفندماه در بیانیه ای از گفت وگوهای تلفنی جداگانه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه خبر داده است.

کاخ سفید می گوید، آنگلا مرکل و امانوئل مکرون با دونالد ترامپ اتفاق نظر داشتند که حکومت سوریه و حامیان روسی و ایرانی آن می بایست فورا و به طور کامل قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش بس در سوریه را اجرا کنند.

شورای امنیت سازمان ملل پنجم اسفند قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن خواستار برقراری آتش‌بس ۳۰ روزه در سراسر خاک سوریه شد.

به رغم این قطعنامه عملیات نظامی حکومت سوریه در غوطه شرقی در حومه دمشق ادامه دارد. مسکو و دمشق می‌گویند که فارغ از این‌ آتش‌بس به مبارزه با «گروه‌های تروریستی» ادامه می‌دهند.

خبرگزاری رویترز می گوید، در عملیات نظامی تازه حکومت سوریه در غوطه شرقی در حومه دمشق در ۱۲ روز گذشته صدها غیر نظامی کشته شده اند. این منطقه یکی از آخرین پایگاه هایی است مخالفان بشار اسد در نزدیکی دمشق در کنترل خود دارند.

سازمان ملل می گوید، در حدود ۴۰۰ هزار نفر در این منطقه تحت محاصره نیروهای دولتی سوریه زندگی می کنند.

کاخ سفید همچنین در بیانیه خود تصریح کرده است: رهبران سه کشور از روسیه خواستند تا بمباران غوطه شرقی را متوقف کند و حکومت سوریه را مجبور کند تا به عملیات تهاجمی علیه مناطق غیرنظامی پایان دهد.

طبق این گزارش رهبران این سه کشور همچنین از روسیه خواسته اند، «حکومت سوریه را به دلیل وخامت وضعیت حقوق بشری در غوطه شرقی پاسخگو کند، چرا که بخشی از دلایل (وخامت وضعیت در غوطه شرقی) تداوم استفاده حکومت بشار اسد از سلاح های شیمیایی، حملات به غیرنظامیان، و جلوگیری از کمکهای انسان دوستانه است.»

کاخ سفید در ادامه گفته است: رییس جمهوری (دونالد ترامپ) تاکید کرد که ایالات متحده جنایت های حکومت بشار اسد را تحمل نخواهد کرد.

در همین زمینه، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه گفت، خشونت ها و کشتار در منطقه محاصره شده غوطه شرقی و در سراسر سوریه به احتمال فراوان مصداق جنایات جنگی و بطور بالقوه جنایت علیه بشریت است.

زید رعد الحسین گفت: «غیرنظامیان مجبور شده یا تسلیم و یا مرگ را بپذیرند.» او از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد خواست تا کمک کند مسئولان این جنایات مجازات شوند و سپس تاکید کرد که پرونده‌هایی علیه آنها تشکیل شده است.

در همین حال، رویترز به نقل از یک فرمانده نیروهای طرفدار حکومت بشار اسد گزارش داده است که نیروهای دولتی توانسته اند در غوطه شرقی پیشروی کنند و منطقه ای را تصرف کنند.

با استفاده از بیانیه کاخ سفید و گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG