لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

کشته شدن چندین شبه‌نظامی طرفدار اسد در حملات هوایی ترکیه به عفرین


بالگرد ترکیه حین عملیات شاخه زیتون روز ۱۱ اسفند
بالگرد ترکیه حین عملیات شاخه زیتون روز ۱۱ اسفند

خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گویند که حملات هوایی ترکیه به منطقه عفرین در شمال غربی سوریه، به کشته شده دست کم ۳۶ تن از شبه‌نظامیان طرفدار بشار اسد منجر شده است.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه که در این محل حضور داشته گزارش داده که دو ساختمان محل استقرار شبه‌نظامیان طرفدار اسد به طور کامل ویران شده و چندین خودرو در آتش سوخته‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است و رویدادهای جنگ داخلی سوریه را با تکیه بر شاهدان عینی دنبال می‌کند، می‌گوید این حمله که در منطقه «کفر جنه» صورت گرفته، سومین حمله نیروی هوایی ترکیه به شبه‌نظامیان طرفدار اسد در ۴۸ گذشته در همین منطقه است.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، در روز پنجشنبه ۱۴ نفر و روز جمعه نیز چهار نفر از شبه‌نظامیان «نیروهای مردمی» در حملات ترکیه کشته شدند. این آمار البته از سوی منابع مستقل تأیید نشده است.

شبه‌نظامیان طرفدار دولت سوریه، در پی درخواست کردهای سوریه، یکم اسفند، وارد عفرین، در شمالغربی سوریه شدند.

ترکیه از ۳۰ دی ماه سال جاری عملیات «شاخه زیتون» در خاک سوریه را آغاز کرده است. هدف این عملیات عقب راندن یگان‌های مدافع خلق از مرزهای ترکیه عنوان شده است. آنکارا یگان‌های مدافع خلق را شاخه‌ای از پ‌کاکا می‌داند و آن را گروه تروریستی اعلام کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید با تسلط ترکیه و شورشیان تحت حمایتش به شهرک راجو در روز شنبه، بیش از ۲۰ درصد شهرستان عفرین در کنترل ترکیه درآمده است. شهرستان عفرین در استان حلب سوریه واقع است.

یک مقام نظامی نیروهای ائتلاف ترکیه گفته است که روز شنبه یک کوه استراتژیک در شمال شرق شهرستان عفرین به تسلط آن درآمده است.

بر اساس اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، ۱۴۰ غیرنظامی از آغاز عملیات ترکیه کشته شده‌اند. ادعایی که ترکیه آن را رد می‌کند.

دولت سوریه اما رقم غیرنظامیان کشته شده در حملات ترکیه را ۷۵۰ نفر اعلام کرده است.

از سوی دیگر خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، روز شنبه اعلام کرد در پی حملات توپخانه‌ای ترکیه به روستای حجیله در منطقه جندیرس در استان حلب، ۸ غیر نظامی کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند.

این خبرگزاری همچنین می‌گوید در بمباران روستا و شهرک‌های جندیرس و شران از سوی ترکیه خسارات سنگینی به خانه‌های و زیرساخت‌های این مناطق وارد شده است.

این آمار نیز از سوی منابع مستقل تأیید نشده است.

از آغاز عملیات شاخه زیتون هزاران نفر به شهر عفرین یا مناطق تحت کنترل دولت پناه برده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، سانا و رادیو فردا؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG