لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۳

ترکیه:‌ نیروهای نظامی‌مان در عفرین باقی نخواهند ماند


گزارش شده بعد از حضور نیروهای ترکیه در عفرین، این شهر «غارت» شده است.
گزارش شده بعد از حضور نیروهای ترکیه در عفرین، این شهر «غارت» شده است.

ترکیه روز دوشنبه ۲۸ اسفند اعلام کرد برنامه‌ای برای حضور طولانی مدت در سوریه ندارد و «زمانی که منطقه از وجود تروریست‌ها پاک شد، آن را به صاحبان واقعی آن می‌سپارد».

این کشور همچنین اعلام کرده که با پشتیبانی از شورشیان سوری هم‌سو، عفرین را به طور کامل تسخیر کرده و تمامی نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق را از این شهر بیرون رانده است.

بکر بوزداغ، معاون نخست‌وزیر ترکیه، اظهار داشت:‌ «ما نه قصد حضور دائمی در عفرین داریم و نه نیروی متخاصم هستیم. قصد ما این است که منطقه را از تروریست‌ها پاک کرده و آن را به صاحبان اصلی‌اش تحویل دهیم».

از زمان شروع عملیات نظامی ترکیه در عفرین در شمال غربی سوریه، ۱۵۰ هزار غیرنظامی از منطقه گریخته‌اند.

آقای بوزداغ گفته که تسخیر شهر عفرین در راستای عملیات نظامی موسوم به «شاخه زیتون» بوده و امنیت مرزهای ترکیه را بیشتر کرده است.

عملیات نظامی شاخه زیتون، دومین حضور نظامی ترکیه در سوریه است. ترکیه پارسال نیز عملیات نظامی دیگری را با عنوان «سپر فرات» انجام داد. آنکارا مدعی بود برای بستن «کریدور ترور» دست به این عملیات زده است.

پس از پایان عملیات سپر فرات، ترکیه پست‌های دیدبانی و نهادهای دولتی محلی تشکیل داد. آقای بوزداغ گفته که ترکیه قصد دارد مشابه این کار را در عفرین هم انجام دهد. با این حال معاون نخست‌وزیر ترکیه به جزییات بیشتری اشاره نکرده است.

عملیات نظامی ترکیه در عفرین با انتقاد آمریکا و فرانسه روبرو شده است. نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق، از متحدان نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش بودند و از سوی آمریکا تسلیح می‌شدند.

بکر بوزداغ گفته بیشتر سلاح‌هایی که آمریکا به مبارزان کرد داده بوده، «جمع‌آوری» شده است. او گفته که با تسخیر عفرین، شبه‌نظامیان کرد سلاح‌های خود را زمین گذاشته و از ناحیه گریختند.

در همین حال، نیروهای یگان‌های مدافع خلق گفتند به لحاظ استراتژیک، «مجبور به ترک ناحیه» شده‌اند، ولی گفتند بار دیگر برای بازپس‌گیری این منطقه بازخواهند گشت.

روز یکشنبه برخی گزارش‌ها در مورد آشوب و غارت در عفرین منتشر شده بود. فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه اعلام کرد این گونه گزارش‌ها، «نگران‌کننده» است.

خانم موگرینی افزوده است:‌ «تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری ثبات در سوریه است و نه این که باعث بی‌ثباتی و ناآرامی شود».

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه، رادیو فردا / ک.ت / ک.ر
XS
SM
MD
LG