لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

آغاز استقرار نیروهای نظامی ترکیه در شمال سوریه


مرز ترکیه و سوریه در استان ادلب
مرز ترکیه و سوریه در استان ادلب

کمتر از یک ماه پس از انتشار خبر طرح حضور ارتش ترکیه در شمال سوریه، ارتش این کشور روز جمعه در بیانیه‌ای از آغاز ایجاد پست‌های دیدبانی در استان ادلب خبر داد.

مناطقی از استان ادلب از جمله پایگاه‌های بزرگ گروه‌های شورشی مخالف بشار اسد، رئیس ‌جمهوری سوریه، است، ولی در حال حاضر عمدتاً جناح‌های افراطی جهادی در این مناطق حاکمیت دارند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۲۱ مهرماه، بر اساس بیانیه ارتش ترکیه خبر داد که این نیرو یک روز پیشتر ساخت پست‌های دیدبانی در استان ادلب در شمال سوریه را آغاز کرده است.

به گفته ارتش ترکیه، این پست‌های دیدبانی در چارچوب توافق «ایجاد منطقه کاهش تنش» در ادلب برپا می‌شود.

ارتش ترکیه در بیانیه رسمی خود تاکید کرده است که «وظیفه خود» را در راستای توافقی که با ایران و روسیه دارد انجام می‌دهد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز پنج‌شنبه، ۳۰ شهریور، گفته بود که نیروهای نظامی این کشور در چارچوب توافق «منطقه کاهش تنش» در ادلب شمال سوریه مستقر می‌شوند.

همان طور که رئیس جمهور ترکیه گفته است، حضور نیروهای ترکیه در ادلب بخشی از یک توافق گسترده‌تر بین مسکو، آنکارا و تهران است که بر اساس آن چهار «منطقه کاهش تنش» در نواحی مختلف سوریه شکل می‌گیرد.

آقای اردوغان از جمله موافقان این طرح است و ایده ایجاد منطقه کاهش تنش را «ایده‌ای امیدوارکننده» توصیف کرده است.

با این حال منتقدان این طرح بر این عقیده‌اند که با این توافق، سوریه عملاً تجزیه شده است.

رئیس جمهور ترکیه یک هفته پیش از آغاز «عملیات جدی» ارتش کشورش در اِدلِب سوریه خبر داده و یک مقام شورشیان سوری نیز گفته بود که گروه تحت نظرش آماده ورود به این منطقه با پشتیبانی نیروهای ترکیه است.

نیروهای نظامی ترکیه سال گذشته وارد شرق ادلب شدند و در عملیات «سپر فرات» از ارتش آزاد سوریه حمایت کردند که بر ضد گروه‌های جهادی و کردها می‌جنگند.

XS
SM
MD
LG