لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

ترکیه از آغاز «عملیات جدی» در ادلب سوریه خبر داد


اردوغان می‌گوید ترکیه اجازه نمی‌دهد که یک «دالان ترور در طول مرزهایش با سوریه شکل بگیرد».
اردوغان می‌گوید ترکیه اجازه نمی‌دهد که یک «دالان ترور در طول مرزهایش با سوریه شکل بگیرد».

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، از آغاز «عملیات جدی» ارتش کشورش در اِدلِب سوریه خبر داد و یک مقام شورشیان سوری نیز گفته که گروه تحت نظر او آماده ورود به این منطقه با پشتیبانی نیروهای ترکیه است.

ادلب و نواحی اطراف آن از جمله پایگاه‌های بزرگ گروه‌های شورشی مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، هستند ولی در حال حاضر عمدتاً جناح‌های افراطی جهادی آنجا حاکمیت دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اردوغان روز شنبه ۱۵ مهر گفت که «عملیاتی جدی از امروز در ادلب آغاز شده که ادامه خواهد داشت، چون می‌خواهیم به برادران‌مان در ادلب و برادرانی که به این منطقه رسیده‌اند کمک کنیم».

وی با بیان اینکه «چنین قدمی برداشته شده و عملیات در جریان است»، افزود که نیروهای ترکیه هنوز وارد عملیات نشده‌اند و در حال حاضر نیروهای شورشی درگیر آن هستند.

رئیس‌جمهوری ترکیه تصریح کرد روسیه- از متحدان اصلی بشار اسد- قرار است از راه هوا این عملیات را پشتیبانی کند.

نیروهای نظامی ترک پارسال وارد شرق ادلب شدند و در عملیات «سپر فرات» از ارتش آزاد سوریه حمایت کردند که بر ضد گروه‌های جهادی و کردها می‌جنگند.

یک مقام ارشد شورشیان سوری روز شنبه گفت که گروه‌های ارتش آزاد سوریه آماده‌اند تا از طریق خاک ترکیه وارد شمال غربی سوریه شوند.

لواء المعتصم اظهار داشت: «ارتش آزاد سوریه با حمایت نیروهای ترکیه کاملاً آماده وارد به این منطقه هستند ولی تا این لحظه چنین کاری صورت نگرفته‌است».

رئیس‌جمهوری ترکیه ماه گذشته گفته بود که آنکارا نیروهای خود را به عنوان بخشی از طرح مورد توافق با روسیه در ماه اوت برای ایجاد مناطق غیرنظامی در سوریه به استان ادلب اعزام خواهد کرد.

تحریر الشام، از گروه‌های جهادی سوریه، تأکید کرده که به جنگ با نیروهای بشار اسد و متحدانش ادامه خواهد داد و ایجاد مناطق غیرنظامی را رد کرده‌است.

همزمان با اظهارات اردوغان، مصطفی سجاری، یکی دیگر از مقام‌های ارشد ارتش آزاد سوریه، به رویترز گفته که ورود به شمال غرب سوریه قریب‌الوقوع است.

بریگاد حمزه که آن نیز بخشی از سپر فرات است، ویدئویی را منتشر کرده که در آن تصاویری نشان داده می‌شود که گفته شده تصاویر حرکت نیروهای اعزامی آن به ادلب است.

ساکنان اطراف گذرگاه مرزی «باب الحواء» بین ترکیه و سوریه تصاویری را از آنچه که برداشته شدن بخشی از دیوار مرزی توسط مسئولان ترکیه عنوان شده‌است، برای رویترز فرستاده‌اند.

اردوغان روز شنبه گفت که ترکیه مردم ادلب را آواره نخواهد کرد و اجازه نمی‌دهد که یک «دالان ترور در طول مرزهایش با سوریه شکل بگیرد».

وی افزود که «ما به برنامه‌های خود پس از عملیات ادلب ادامه می‌دهیم».

XS
SM
MD
LG