لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

حمله ارتش ترکیه به نیروهای کرد در عراق و سوریه


یگان‌های مدافع خلق در سوریه در کنار نیروهای آمریکایی در نزدیکی مرز ترکیه.
یگان‌های مدافع خلق در سوریه در کنار نیروهای آمریکایی در نزدیکی مرز ترکیه.

ارتش ترکیه اعلام کرد نیروهای این کشور شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه را گلوله‌باران کرده است. همچنین جنگنده‌های این کشور روز چهارشنبه مواضع حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کاکا) در شمال عراق را بمباران کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش ترکیه روز چهارشنبه هفتم تیر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد پس از آنکه یگان‌های مدافع خلق بر روی شورشیان سوری تحت حمایت ترکیه در نزدیکی شهر اعزاز در استان حلب آتش‌ گشودند، ارتش ترکیه چند هدف متعلق به نیروهای کرد را گلوله‌باران کرد. در بیانیه ارتش ترکیه به جزییات بیشتری اشاره نشده است.

ترکیه یگان‌های مدافع خلق را شاخه حزب کارگران کردستان این کشور (پ‌کاکا) در سوریه می‌داند و آن را جزء گروه‌های تروریستی قرار داده است. اما آمریکا چنین موضعی ندارد.

ترکیه بیم آن دارد که یگان‌های مدافع خلق که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند در سوریه منطقه خودمختار ایجاد کنند.

ماه اوت سال ۲۰۱۶ ترکیه عملیات «سپر فرات» در خاک سوریه با هدف عقب راندن یگان‌های مدافع خلق و دیگر گروه‌های از مرزهای خود انجام داد. این عملیات تا ماه مارس امسال به مدت هفت ماه ادامه داشت.

رسانه‌های ترکیه می‌گویند در چند روز گذشته ارتش این کشور حضور خود در مناطق شمال سوریه پررنگ‌تر کرده است. این گزارش‌ها هنوز به‌طور رسمی تایید نشده است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز گزارش داد که جنگنده‌های ترکیه مواضع نیروهای پ‌کاکا در شمال عراق را بمباران کرده‌اند. به گفته ارتش ترکیه، در این بمباران هفت نفر از نیروهای پ‌کا‌کا کشته شده‌اند. در این گزارش اشاره ای به تایید یا تکذیب این خبر از سوی پ‌کاکا نشده است.

پیش از این، فیکری ایسیک، وزیر دفاع ترکیه، هشدار داده بود که آنکارا هرگونه اقدام تحریک‌آمیز از سوی یگان‌های مدافع خلق را تلافی خواهد کرد.

ترکیه از اقدام آمریکا در مسلح کردن یگان‌های مدافع خلق از سوی آمریکا برای نبرد با گروه حکومت اسلامی (داعش) در رقه خشمگین است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز یکشنبه گفت کشورهایی که می‌گویند پس از آزادسازی رقه سلاح‌ها را از یگان‌های مدافع خلق پس می‌گیرند، تلاش می‌کنند ترکیه را فریب دهند.

از سوی دیگر، جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه ششم تیر گفت: آمریکا حتی پس از آزادی رقه ممکن است به تجهیز یگان‌های مدافع خلق ادامه دهد.

XS
SM
MD
LG