لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

وزیر دفاع آمریکا از احتمال ارسال سلاح برای کـردهای سوریه پس از آزادی رقه خبر داد


جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا
جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، این احتمال را مطرح کرده که ایالات متحده، پس از آزادسازی رقه توسط شبه‌نظامیان عمدتا کـرد سوریه، همچنان به تجهیز این گروه و ارسال ادوات نظامی برای آن‌ها اقدام کند.

وزیر دفاع ایالات، متحده شـشم تیر ماه، به خبرنگاران گفته است «ما با تجهیز آن‌ها برای انجام نبردها ادامه می‌دهیم. اگر آن‌ها نبرد دیگری در پیش داشته باشند و لازم باشد… مثلا می‌دانید… از یک خودروی سبک استفاده کنند… ما در اختیارشان می‌گذاریم». او گفته این موضوع به نبردها و نیازهای احتمالی شبه‌نظامیان کـرد بستگی دارد.

این سخنان در حالی‌ست که به گزارش آسوشیتدپرس و رویترز، ترکیه می‌گوید وزیر دفاع ایالات متحده تاکید کرده بود پس از شکست گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، سلاح‌های ارسالی برای شبه‌نظامیان عمدتا کـرد پس گرفته می‌شود.

«یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ)، متشکل از شبه‌نظامیان کرد، هسته اصلی گروه «نیروهای دمکراتیک سوریه» است که ائتلاف به رهبری آمریکا از آن حمایت می‌کند. از منظر ترکیه «ی‌پ‌گ»، و «پ‌کا‌کا» یکی هستند و آنکارا همان‌طور که این دومی را یک گروه «تروریستی» می‌داند، ی‌پ‌گ را نیز گروهی «تروریستی» قلمداد کرده‌است. ایالات متحده پ‌کا‌کا را یک گروه «تروریستی» می‌داند، اما چه در دوره باراک اوباما چه در دوره جدید، از «تروریستی» دانستن ی‌پ‌گ خودداری کرده‌است.

نیروهای دمکراتیک سوریه، در حال حاضر مهم‌ترین گروه از شبه‌نظامیان سوری در نبردهای زمینی علیه داعش، برای بازپس‌گیری شهر رقه به‌شمار می‌رود، که از حمایت ائتلاف برخوردار است. اوایل خرداد وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد ارسال سلاح‌های سبک برای آن‌ها را آغاز کرده است.

مقام‌های ترکیه، هفته پیش اعلام کردند وزیر دفاع ایالات متحده تضمین داده پس از پایان عملیات علیه داعش، سلاح‌ها پس گرفته می‌شوند و واشینگتن فهرستی از ادوات نظامی ارسالی برای کـردها در اختیار آنکارا می‌گذارد.

جیمز متیس، در سخنان روز سه‌شنبه خود، تاکید کرده سلاح‌های ارسالی برای شبه‌نظامیان، برای جنگ‌های شهری و به‌طور مشخص در نبردها برای آزادسازی رقه است؛ با پیشرفت نبردها، ایالات متحده سلاح‌ها را جمع و تعمیر می‌کند و یا بخشی را جمع کرده و تجهیزات دیگری در اختیار شبه‌نظامیان می‌گذارد.

او گفته است «وقتی آن‌ها نیازی به چیزی نداشته باشند، ما آن را با چیزی که به آن نیاز دارند، جایگزین خواهیم کرد».

وزیر دفاع آمریکا قرار است طی روزهای پیش‌رو، با هم‌تای ترک خود در جریان نشست وزرای کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی دیدار کند.

آسوشیتدپرس می‌گوید مقام‌های ایالات متحده با دقت تلاش کرده‌اند جزئیاتی از سلاح‌های ارسالی و یا مقدار آن‌ها ارائه نکنند اما شماری از آن‌ها گفته‌اند خمپاره‌اندازهای ۱۲۲ میلی‌متری، اسلحه‌های خودکار، خودروهای زرهی سبک و نیز مهمات، بخشی از این جنگ‌افزارها هستند. به گفته مقام‌های ایالات متحده که نامشان فاش نشده، توپ و موشک‌های سطح‌به‌هوا در اختیار شبه‌نظامیان قرار نمی‌گیرد.

XS
SM
MD
LG