لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۴

هشدار روحانی درباره پیامدهای تغییر در مرزهای جغرافیایی منطقه


ژنرال خلوصی آکار،رییس ستاد ارتش ترکیه روز دوشنبه با حسن روحانی در تهران دیدار کرد.
ژنرال خلوصی آکار،رییس ستاد ارتش ترکیه روز دوشنبه با حسن روحانی در تهران دیدار کرد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز دوشنبه ۱۰ مهرماه در دیدار با رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه نسبت به پیامدهای تغییر در مرزهای جغرافیایی در منطقه هشدار داده است.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در این دیدار «مبارزه با تروریسم و حفظ مرزهای جغرافیایی در منطقه را از مهم‌ترین اهداف دو کشور در توسعه همکاری‌ها و روابط» دانسته و گفته است: «ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم و لنگر ثبات در منطقه‌، هرگاه در کنار هم باشند، تأثیرگذاری و نقش آفرینی بهتری در راستای حل و فصل مسایل منطقه‌ای خواهند داشت.»

رییس جمهوری ایران با تاکید بر« ضرورت تلاش در راستای تقویت دولت‌های مرکزی در عراق و سوریه، برای یکپارچگی سرزمینی، مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه و عدم هرگونه تغییر در مرزهای جغرافیایی»، اظهار داشت: «هر گونه بر هم خوردن ثبات در مرزهای جغرافیایی به گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه خواهد انجامید.»

این دیدار در حالی صورت می گیرد که ایران و ترکیه طی هفته های اخیر بارها مخالفت خود را با «همه پرسی استقلال» اقلیم کردستان عراق اعلام کرده اند.

طبق این گزارش ژنرال خلوصی آکار،رییس ستاد ارتش ترکیه، نیز گفته است: «ترکیه نسبت به تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق احترام قائل است و آمادگی دارد تا در راستای مبارزه با تروریسم و بی‌ثباتی همکاری‌های خود را با کشورهای دوست بویژه ایران گسترش دهد.»

در حالی که ایران و ترکیه موضع مشترکی در قبال همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق دارند، دو کشور در خصوص تحولات سوریه اختلاف نظر دارند. ایران از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند و ترکیه از مخالفان حکومت سوریه پشتیبانی می کند.

ژنرال خلوصی آکار پیش از دیدار با حسن روحانی در همین روز با محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کرده بود.

در این دیدار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفته بود که تهران و آنکارا «مواضع مشترک و یکسانی» در قبال «همه‌پرسی کردستان عراق» دارند. سرلشکر محمد باقری تاکید کرد که دو کشور همه‌پرسی کردستان را «قبول» ندارند.

دیدار این مقام نظامی ترکیه با مقام های ایرانی دو روز پیش از سفر رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه، به تهران صورت گرفته است. قرار است آقای اردوغان روز چهارشنبه ۱۲ مهر به تهران سفر کند و با علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی،‌ و حسن روحانی دیدار و گفت و گو کند.

خبرگزاری دولتی ترکیه به نقل از آقای اردوغان گفت قرار است «شورای عالی همکاری راهبردی دو کشور» طی این سفر برگزار شود و مورد «اوضاع شمال عراق» گفت‌وگوهایی صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG