لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۸

باقری: تیم‌های نظامی ایران و عراق پنجشنبه از مرزهای دو کشور بازدید می‌کنند


محمدحسین باقری می گوید، ایران، عراق یکپارچه و واحد را قبول دارد.
محمدحسین باقری می گوید، ایران، عراق یکپارچه و واحد را قبول دارد.

محمدحسین باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران،پس از دیدار با عثمان الغانمی، رییس ستاد ارتش عراق در تهران در روز چهارشنبه پنجم مهر گفته است، ایران حاکمیتی برای احزاب یا گروه‌های دیگر در شمال عراق در مرزهای خود قائل نیست. وی اضافه کرده است، هیات های نظامی دو کشور پنجشنبه از مرز های مشترک دیدار خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در کنفرانس خبری در خصوص مذاکرات با رییس ستاد ارتش عراق اظهار داشت: «ما در این دیدار راجع به عدم پذیرش همه پرسی اخیر در کردستان عراق گفتگو کردیم و اعلام می‌کنیم که تغییر جغرافیای عراق و جداشدن بخشی از آن به هیچ وجه قابل قبول نیست و ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم.»

همه پرسی «استقلال»در اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه هفته جاری برگزار شد و بیش از ۹۲ درصد از شرکت کنندگان در این همه پرسی به آن رای مثبت دادند. سه میلیون و ۳۰۵ هزار و ۹۲۵ نفردر این همه پرسی شرکت کردند که۷۲ درصد افراد واجد شرایط بودند.

این در حالی است که محمدحسین باقری روز پنجشنبه تاکید کرده است: «جمهوری اسلامی ایران، عراق یکپارچه و واحد را قبول دارد و مرزهای مشترک ما همانطور که نخست وزیر عراق اعلام کرد، با دولت قانونی عراق است و ما هیچ حاکمیتی را برای احزاب و گروهها در شمال عراق با مرزهای ایران قائل نیستیم. این نظر نیروهای مسلح دو کشور است.»

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران اضافه کرده است: «فردا تیم های عملیاتی ایرانی و عراقی از مرزهای مشترک دوکشور از سمت ایران بازدید می کنند و ما نیز آمادگی خود را برای استقرار دولت عراق در مرزهای مشترک اعلام کردم.»

در همین زمینه، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روز چهارشنبه اعلام کرد که همکاری نظامی عراق، ایران و ترکیه برای حفاظت از امنیت منطقه است.

همچنین روز چهارشنبه اعلام شد که ژنرال خلوصی آکار،‌ رئیس ستاد ارتش ترکیه،در راس یک هیات عالی رتبه از مقامات نظامی آن کشور هفته آینده واردبه ایران سفر خواهند کرد.

ایران و ترکیه مخالف همه پرسی «استقلال» کردستان بودند. دو کشور در روزهای گذشته دست به مانورهای نظامی در نوار مرزی خود با اقلیم کردستان زده بودند، به علاوه ایران مرزهای هوایی خود را به روی این منطقه بسته است.

حیدرالعبادی گفته است که این همه پرسی را به رسمیت نمی‌شناسد و خواستار ملغی کردن نتایج آن شده است. با این حال، وی روز چهارشنبه در نشست پارلمان عراق استفاده از زور برای مقابله با اقلیم کردستان را منتفی دانست و گفت که خواستار جنگ بین شهروندان عراقی نیست.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان نیز با تهدید به اعمال تحریم‌های سفت و سخت علیه اقلیم کردستان، هشدار داده که مردم اقلیم کردستان گرسنه خواهند ماند.‎

پیش از این آمریکا هم با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق مخالفت کرده و گفته بود که این رخداد باعث بی‌ثباتی بیشتر در منطقه خواهد شد.‎

XS
SM
MD
LG