لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۱

آمادگی اقلیم کردستان عراق برای مذاکره با بغداد درباره نظارت بین‎المللی بر فرودگاه‎ها


فرودگاه اربیل (عکس از آرشیو)
فرودگاه اربیل (عکس از آرشیو)

گزارش ها حاکی است که حکومت اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه پنجم مهرماه آمادگی خود را جهت گفت وگو با دولت مرکزی عراق برای استقرار ناظران بین المللی در فرودگاه‏‎های تحت کنترل این اقلیم اعلام کرده است.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، به دنبال همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان به مقام‌های این اقلیم تا روز جمعه مهلت داد تا کنترل فرودگاه های اربیل و سلیمانیه را به دولت مرکزی عراق واگذار کنند در غیر این صورت بغداد تمام پروازهای بین‌المللی به مقصد کردستان عراق یا به خارج از آن راممنوع خواهد کرد و این ممنوعیت تا زمانی که فرودگاه‌های واقع در اقلیم تحت کنترل حکومت مرکزی قرار گیرند، اعمال خواهد شد.

به گفته نخست وزیر عراق پروازهای نظامی و انسان‌دوستانه از این قاعده مستثنی هستند.

در همین حال، تلویزیون «روداو» گزارش داد که مولود مراد، وزیر ترابری حکومت اقلیم کردستان عراق، روز چهارشنبه پنجم مهر گفت،حکومت اقلیم «تمایل دارد با دولت عراق در خصوص استقرار ناظران بین المللی در فرودگاه های اربیل و سلیمانیه گفت وگو کند.»

مولود مراد اضافه کرده است، خوش بین است که دولت مرکزی عراق قادر نخواهد بود مدت زمان طولانی این ممنوعیت را به اجرا بگذارد.

وزیر ترابری حکومت اقلیم کردستان عراق همچنین گفته است که اربیل نیز «کارت هایی» برای پاسخ دادن به دولت مرکزی در اختیار دارد.

گزارش ها حاکی که ممنوعیت پرواز به فرودگاه های اقلیم کردستان عراق شامل پروازهای داخلی نخواهد بود.

این در حالی است که کمیسیون عالی همه‌پرسی و انتخابات اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه پنجم مهر اعلام کرد که ۹۲.۷۳ درصد از رای‌دهندگان به این همه‌پرسی رای مثبت داده‌اند و میزان مشارکت افراد واجد شرایط نیز ۷۲ درصد بوده است.

وی تعداد شرکت کنندگان در همه پرسی را سه میلیون و ۳۰۵ هزار و ۹۲۵ نفر اعلام کرد.

به گزارش رویترز،‌ برگزاری این همه پرسی نگرانی ها در خصوص احتمالی درگیری های تازه در منطقه را افزایش داده است.

طبق این گزارش، یک هیات نظامی عراق عازم ایران شده است تا با مقام های تهران در این زمینه رایزنی کند.

به گزارش ایسنا، سرلشکر عثمان الغانِمی، رئیس ستاد ارتش عراق عصر چهارشنبه (‌‌۵‌ مهر‌) وارد تهران شد و از سوی سرلشکر پاسدار محمد حسین باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در محل این ستاد مورد استقبال قرار گرفت‌.

هدف از این سفر «هماهنگی و همکاری نظامی» عنوان شده است.

رئیس ستاد ارتش عراق روز شنبه هفته جاری نیز در آنکارا با خلوصی آکار همتای ترک خود در مورد آنچه « حمایت از وحدت عراق و مبارزه مشترک با تروریسم» اعلام شد دیدار و رایزنی کرده بود.

ایران و ترکیه مخالف برگزاری همه پرسی استقلال کردستان بودند و هردو کشور در نزدیکی با مرزهای اقلیم کردستان عراق مانورهای نظامی برگزار کردند.

رویترز می گوید، شماری از خطوط هوایی بین المللی پرواز های خود را به فرودگاه های سلیمانیه و اربیل پیش از پایان یافتن مهلت دولت مرکزی عراق متوقف کرده اند.

XS
SM
MD
LG