لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۴

مهلت ۷۲ ساعته العبادی برای واگذاری کنترل فرودگاه‌های کردستان عراق به بغداد


نخست وزیر عراق دوباره هر گونه مذاکره بر اساس نتیجه همه‌پرسی در اقلیم کردستان این کشور را رد کرد.
نخست وزیر عراق دوباره هر گونه مذاکره بر اساس نتیجه همه‌پرسی در اقلیم کردستان این کشور را رد کرد.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، روز سه شنبه چهارم مهر، به مقام‌های اقلیم کردستان این کشور ۷۲ ساعت مهلت داد تا کنترل فرودگاه این منطقه را به دولت مرکزی عراق واگذار کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای العبادی با اعلام این موضوع در نشستی مطبوعاتی گفت: دولتش تمام پروازهای بین‌المللی به مقصد کردستان عراق و یا به خارج از آن را در این سه روز ممنوع خواهد کرد تا فرودگاه‌های واقع در اقلیم کردستان عراق تحت کنترل حکومت مرکزی قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ او همچنین گفت که در صورت واگذار نشدن کنترل فرودگاه‌های اقلیم کردستان عراق، بغداد از کشورهای همسایه خواهد خواست تا مرزهای خود با این منطقه را ببندند.

دو فرودگاه در شهرهای اربیل و سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق فعال هستند و به طور معمول، شرکت‌های هوایی از کشورهای آلمان، اردن، ‌ترکیه به این فرودگاه‌ها پرواز می‌کنند. ایران نیز تا روز یکشنبه که مرز هوایی خود را بر روی اقلیم کردستان عراق بست،‌ پروازهایی به این منطقه انجام می‌داد.

نخست وزیر عراق که یک روز پس از همه‌پرسی استقلال کردستان عراق سخن می‌گفت، دوباره هر گونه مذاکره بر اساس نتیجه همه‌پرسی در این منطقه را رد کرد.

بر اساس گزارش‌ها،‌ انتظار می‌رود که گزینه استقلال با آرای بالایی تصویب شود.

حیدر العبادی گفت که دولتش بر اساس وظایفش با توجه به قانون اساسی عراق عمل خواهد کرد.

بارزانی: دولت مرکزی عراق درها را بر روی مذاکره جدی بگشاید

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، روز سه شنبه با اعلام اینکه استقلال این منطقه در همه‌پرسی رای آورده است،‌ از بغداد خواست تا درها را بر روی مذاکره جدی بگشاید.

به گزارش خبرگزاری ها، آقای بارزانی همچنین از جهان خواست به آرزوی میلیون‌ها تن از مردم که در همه‌پرسی استقلال رای دادند، احترام بگذارد.

ایران،‌ ترکیه، ‌سوریه، ‌سه همسایه عراق با این همه‌پرسی مخالفت کرده اند. آمریکا و سازمان ملل متحد نیز از مقام‌های اقلیم کردستان عراق خواسته بودند همه پرسی را برگزار نکنند.

مسعود بارزانی همچنین گفت که اقلیم کردستان عراق پس از این همه‌پرسی وارد مرحله جدیدی شده است و در عین حال از دولت مرکزی عراق خواست تا از تهدید کردهای این کشور دست بردارد.

XS
SM
MD
LG