لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۸

همه‌پرسی کردستان عراق در جلسه غیرعلنی مجلس ایران بررسی می‌شود


در ادامه واکنش‌ها در ایران به برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان، مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، پنجم مهرماه، با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی جلسه غیرعلنی برگزار می‌کند.

خبرگزاری مهر روز سه شنبه، چهارم مهرماه، از حضور علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در جلسه غیرعلنی مجلس خبر داد.

این جلسه غیرعلنی پس از آن برگزار می‌شود که خبرگزاری صدا و سیمای ایران گزارش داد که در «حمایت» از این همه‌پرسی در چند شهر کردنشین کشور از جمله سنندج و مهاباد تجمع برگزار شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس تعداد شرکت‌کنندگان در این تجمعات حمایتی را «چندین هزار» نفر گزارش داد.

اقلیم کردستان عراق روز سوم مهرماه یک همه‌پرسی غیرالزام‌آور برگزار کرد مبنی بر این ‌که شهروندان ساکن منطقه خواهان استقلال هستند یا نه. تقریباً تردیدی در مورد نتیجه همه‌پرسی به‌ سود کارزار «آری» وجود ندارد.

اما این همه‌پرسی و رأی‌گیری در حالی برگزار شد که شماری از کشورهای منطقه، از جمله همسایگان عراق و خود عراق، خواستار لغو آن بودند و شماری از کشورها از جمله آمریکا و دبیرکل سازمان ملل با آن ابراز مخالفت کردند.

در همین حال واکنش‌ها از سوی مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی نیز ادامه دارد.

پس از علی‌اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت، که با لحنی تند به رئیس اقلیم کردستان حمله کرده و او را «عامل» اسرائیل خواند، اکنون نایب رئیس مجلس ایران به انجام همه‌پرسی واکنش نشان داده است.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس، با این حال از زاویه‌ای دیگر به این مسئله نگاه کرده و مقامات را از نشان دادن «حساسیت زیادی» به برگزاری همه‌پرسی برحذر داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی مطهری در این باره گفته است: «جمهوری اسلامی نباید موضع سختی در این رابطه بگیرد و حساسیت زیادی درباره این موضوع نشان دهد.»

به گفته آقای مطهری، این همه‌پرسی «به معنی استقلال کردستان عراق نیست و مراحلی دارد که اگر قابل انجام باشد هم دو سه سال طول می‌کشد، پس نباید خیلی راجع به آن حساسیت نشان دهیم».

او همچنین تاکید کرد که «اقدامات خشونت‌آمیز در این زمینه هم به مصلحت نیست».

علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز روز سه‌شنبه در این باره اظهار نظر کرده و اعلام کرده است که «از تجزیه عراق و سایر کشورهای منطقه به هیچ وجه حمایت نمی‌کنیم و آن را به مصلحت نمی‌دانیم».

آقای لاریجانی نیز همچون علی مطهری در اظهار نظر خود گفته است که «آمریکا و اسرائیل پشت پرده موضوع استقلال کردستان عراق هستند».

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که از برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان «عمیقاً ناامید» شده و هشدار داد که این موضوع ممکن است «به افزایش بی‌ثباتی» و «سختی بیشتر برای اقلیم کردستان و شهروندان آن» بینجامد.

دولت اسرائیل از همه‌پرسی حمایت کرده ‌است. دولت اردن گفته است که این مسئله داخلی عراق است و دولت روسیه نیز از ابراز نظر مشخص در این باره خودداری کرده و در مورد تائید نتیجه آن نیز نظر رسمی نداده است.

XS
SM
MD
LG