لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۱

هشدار آمریکا در مورد «افزایش بی‌ثباتی» ناشی از همه‌پرسی در اقلیم کردستان


پیش‌مرگه‌های کرد عراق در حال رژه با پرچم اقلیم و پرچم عراق؛ ائتلاف به رهبری آمریکا در جریان نبرد با گروه حکومت اسلامی با اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق هم‌کاری می‌کند
پیش‌مرگه‌های کرد عراق در حال رژه با پرچم اقلیم و پرچم عراق؛ ائتلاف به رهبری آمریکا در جریان نبرد با گروه حکومت اسلامی با اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق هم‌کاری می‌کند

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید از برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان، «عمیقا ناامید» شده و هشدار داده که این موضوع ممکن است «به افزایش بی‌ثباتی» و «سختی بیشتر برای اقلیم کردستان و شهروندان آن» بیانجامد.

اقلیم کردستان عراق سوم مهر ماه یک همه‌پرسی غیرالزام‌آور برگزار کرد مبنی بر این‌که شهروندان ساکن منطقه خواهان استقلال هستند یا نه. تقریبا تردیدی در مورد نتیجه همه‌پرسی به‌سود کارزار «آری» وجود ندارد.

رای‌گیری در حالی برگزار شده که شماری از کشورهای منطقه، از جمله همسایگان عراق خواستار لغو آن بودند و شماری از کشورها از جمله آمریکا و دبیر کل سازمان ملل، مخالفت خود را با آن نشان داده‌اند.

دولت اسرائیل از همه‌پرسی حمایت کرده‌است. دولت اردن گفته است که این مسئله داخلی عراق است و دولت روسیه نیز از ابراز نظر مشخص در مورد آن خودداری کرده و در مورد تائید نتیجه آن نیز نظر رسمی خود را اعلام نکرده‌است.

واکنش‌ها پس از آغاز رای‌گیری در اقلیم همچنان ادامه پیدا کرد و اکنون وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید «از این‌که دولت اقلیم کردستان تصمیم گرفت امروز (به وقت آمریکا) همه‌پرسی یک‌جانبه خود مبنی بر استقلال را انجام دهد، از جمله در مناطقی خارج از اقلیم، عمیقا مایوس شده‌است».

هدر نائورت، سخنگوی این وزارت‌خانه، اظهار داشت «روابط تاریخی ایالات متحده با مردم اقلیم کردستان عراق، پیرو همه‌پرسی غیرالزام‌آور امروز، تغییری نخواهد کرد، ولی ما بر این باور هستیم که این اقدام، بی‌ثباتی را افزایش داده و سختی‌های مردم اقلیم را بیشتر می‌کند».

ایالات متحده پیش‌تر نیز در مورد تاثیر همه‌پرسی بر روند مقابله با گروه موسوم به حکومت اسلامی که ائتلافی به رهبری آمریکا در عراق و سوریه در حال پیشبرد آن است، هشدار داده بود.

سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر بر این چالش تاکید کرده و گفته است «نبرد علیه داعش به پایان نرسیده و گروه‌های افراطی به‌دنبال فرصت هستند تا به اختلاف نظر و بی‌ثباتی دامن بزنند».

هدر نائورت در ادامه گفته است «به عقیده ما، همه طرف‌ها باید رو به گفت‌وگوهایی بیاورند که بهبود آینده همه مردم عراق را در برگیرد. ایالات متحده با هر اقدام یک‌جانبه و خشونت‌باری از طرف هر کسی، که مرزها را جابه‌جا کند، مخالف است».

وزارت خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرده از عراقی فدرال و یک‌پارچه، دمکراتیک و مرفه، پشتیبانی می‌کند و به‌دنبال راه‌وروش‌هایی‌ست که یاری‌گر مردم عراق، برای رسیدن به آمال و آرزوهای آن‌ها در چارچوب قانون اساسی باشد.

در ساعت‌های گذشته واکنش‌ها به همه‌پرسی در میان کشورهای هم‌جوار عراق، به‌طور مشخص از طرف ترکیه و ایران نیز ادامه داشته‌است.

در طرف دیگر مقام‌های اقلیم کردستان تاکید کرده‌اند به‌دلیل آن‌که خواسته‌های آن‌ها نادیده گرفته شده، و از آن‌جایی که در نهایت هر راهکاری باید به‌سوی «استقلال» رهنمون شود، این همه‌پرسی برگزار شده‌است. مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان گفته بود «استقلال تنها راه تضمین آینده‌ای عاری از خشونت برای کردهای عراق است».

XS
SM
MD
LG