لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۷

مخالفت استانداری آذربایجان غربی با برگزاری تجمع برای نتیجه همه‌پرسی استقلال کردستان عراق


معاون استاندار آذربایجان غربی: نیروهای نظامی و انتظامی «طبق قانون با هرگونه تجمع غیرقانونی برخورد و مقابله خواهند کرد».
معاون استاندار آذربایجان غربی: نیروهای نظامی و انتظامی «طبق قانون با هرگونه تجمع غیرقانونی برخورد و مقابله خواهند کرد».

علیرضا رادفر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی و دبیر شورای تامین این استان روز سه‌شنبه چهارم مهر گفت که هیچ مجوزی برای تجمع در هیچ نقطه استان آذربایجان غربی به مناسبت نتیجه همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق صادر نشده است.

اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه سوم مهرماه یک همه‌پرسی غیرالزام‌آور برگزار کرد مبنی بر این ‌که شهروندان ساکن منطقه خواهان استقلال هستند یا نه. گزارش‌ها حاکی از آن است که نتیجه همه‌پرسی به‌ سود کارزار «آری» خواهد بود.

این همه‌پرسی و رأی‌گیری در حالی برگزار شد که ایران، ترکیه، سوریه و نیز دولت مرکزی عراق، خواستار لغو آن بودند. علاوه بر این، جمله آمریکا و دبیرکل سازمان ملل نیز با این همه‌پرسی مخالفت کرده اند. در این میان، تنها اسرائیل حمایت خود را از این همه‌پرسی اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علیرضا رادفر با اشاره به فراخوان‌های منتشر شده در فضای مجازی برای تجمع در برخی نقاط استان آذربایجان غربی پس از مشخص شدن نتیجه همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق گفت: «در فضای مجازی فراخوان‌هایی را برای تجمع در برخی نقاط استان منتشر کرده‌اند که ... هیچ مجوزی برای هیچ تجمعی در هیچ نقطه استان صادر نشده‌است».

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی و دبیر شورای تامین این استان از مردم خواست به این فراخوان‌ها توجه نکنند و هشدار داد که نیروهای نظامی و انتظامی «طبق قانون با هرگونه تجمع غیرقانونی برخورد و مقابله خواهند کرد».

این سخنان و هشدار در شرایطی ابراز شده است که خبرگزاری صدا و سیما،‌وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، روز سه‌شنبه چهارم مهر، ضمن گزارش «تجمع حمایتی» مردم استان کردستان ایران دلیل آن را «تبریک به همزبانان خود» در اقلیم کردستان عراق عنوان کرد.

در گزارش این خبرگزاری گفته شد که مردم در چند شهر «با برگزاری تجمع آرام و بدون حاشیه، این همه‌پرسی را به همزبانان خود در کردستان عراق تبریک گفتند».

در این گزارش از شهرهای سنندج و سقز و بانه در استان کردستان نام برده شده است.

گزارش‌های مشابهی هم از شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی در شبکه‌های اجتماعی دیده ‌شد.

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس تعداد شرکت‌کنندگان در این تجمع‌ها را «هزاران نفر» قید کرده است.

در گزارش این خبرگزاری به چندین ویدئو از برگزاری این تجمع‌ها در دوشنبه شب اشاره شد که حضور گسترده مردم را نشان می‌داد.

XS
SM
MD
LG