لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۷

روحانی برای سومین بار به همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق واکنش منفی نشان داد


واکنش منفی حسن روحانی (چپ) به همه‌پرسی استقلال کردستان عراق این بار در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین مطرح شده است.
واکنش منفی حسن روحانی (چپ) به همه‌پرسی استقلال کردستان عراق این بار در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین مطرح شده است.

حسن روحانی برای سومین بار ظرف سه روز گذشته بار دیگر به موضوع همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق واکنش منفی نشان داد و تأکید کرد که «تمامیت ارضی در منطقه و عدم تغییر مرزها برای ایران بسیار حائز اهمیت است».

آقای روحانی این اظهارات را در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، بیان کرده است.

آن گونه که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری ایران روز دوشنبه سوم مهر گزارش داده است، رئیس‌جمهور ایران با اشاره به «تحولات جاری در عراق» گفته که «برای جمهوری اسلامی امنیت منطقه و حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق بسیار مهم و حیاتی است».

«تحولات جاری در عراق» که مورد اشاره حسن روحانی قرار گرفته، برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق است که هم اکنون در حال برگزاری است.

آقای روحانی روز شنبه نیز با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود، تلفنی گفت‌وگو کرد و طرفین، برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان را عامل «ایجاد هرج‌ومرج در منطقه» ارزیابی کردند.

او شامگاه یکشنبه هم‌ در تماس تلفنی با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، گفت: «جمهوری اسلامی ایران کاملا از دولت مرکزی عراق حمایت می‌کند».

آقای روحانی افزود: «همه باید بدانند که مشروعیت آنها در چارچوب قانون اساسی عراق است» و تخلف از قانون اساسی عراق به معنای انجام اقدامات غیرقانونی است.

گزارش پایگاه ریاست‌جمهوری ایران می‌گوید که در تماس تلفنی روحانی با پوتین، رییس‌جمهوری روسیه نیز تأکید کرده که «دولت روسیه از دولت بغداد و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند».

منابع روسی هنوز گزارشی در این زمینه منتشر نکرده‌اند.

همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان در حالی برگزار می‌شود که ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل خواستار به تعویق افتادن آن شده بودند و ایران و ترکیه نیز با آن مخالفت کرده بودند.

دولت مرکزی عراق نیز ظرف چند روز گذشته تلاش‌های خود را شدت بخشید که مانع برگزاری این همه‌پرسی شود ولی موفقیتی به دست نیاورد.

نخست‌وزیر عراق در یک سخنرانی تلویزیونی گفته است: «اتخاذ تصمیمی یک‌جانبه که بر یکپارچگی و امنیت عراق و نیز امنیت منطقه اثرگذار است، از طریق یک همه‌پرسی جدایی‌خواهانه، مخالف قانون اساسی و صلح داخلی است».

مقام‌های اقلیم کردستان تاکید کرده‌اند به‌دلیل آن‌که خواسته‌های آن‌ها نادیده گرفته شده، و از آن‌جایی که در نهایت مذاکره و یا هر راهکار دیگری باید به‌سوی «استقلال» رهنمون شود، این همه‌پرسی برگزار می‌شود.

ایران و ترکیه که دارای اقلیتی بزرگ از جمعیت کرد هستند نگران ایجاد نا آرامی در مناطق کردنشین خود و تقویت انگیزه‌های جدایی‌طلبی هستند.

ایران مرزهای هوایی خود را به روی اقلیم کردستان عراق بسته و آنکارا نیز علاوه بر بستن مرز زمینی‌اش با این منطقه، نیروهای نظامی‌ خود را در مرز با آن مستقر کرده است.

انتظار می‌رود بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تن در همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان شرکت کنند. قرار است نتایج اولیه ۲۴ ساعت پس از رأی‌گیری اعلام شود.

XS
SM
MD
LG