لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

وزیر ترابری اقلیم کردستان، مهلت بغداد برای واگذاری کنترل فرودگاه‌ها را رد کرد


فرودگاه بین‌المللی اربیل
فرودگاه بین‌المللی اربیل

یک روز پس از آن‌که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، به مقام‌های اقلیم کردستان این کشور ۷۲ ساعت مهلت داد تا کنترل فرودگاه این منطقه را به دولت مرکزی عراق واگذار کنند، وزیر ترابری منطقه‌ای کردستان عراق این درخواست را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری «روداو»، مولود مراد، وزیر ترابری دولت منطقه‌ای کردستان عراق، روز چهارشنبه ۵ مهر گفت که «فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه جزء دارایی‌های کردستان هستند و به کار خود ادامه خواهند داد.»

وی درخواست بغداد برای تحویل دادن کنترل این فرودگاه‌ها را «نادرست و نامناسب» خواند و گفت که اجرای این درخواست «بر روی مردم تأثیر منفی خواهد گذاشت.»

مولود مراد در ادامه گفت که هم‌اینک نیز فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه زیرمجموعه سازمان هواپیمایی کشوری عراق هستند و آن سازمان در این دو فرودگاه نماینده و مدیر دارد.

دو فرودگاه در شهرهای اربیل و سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق فعال هستند و به طور معمول، شرکت‌های هوایی از کشورهای آلمان، اردن، ترکیه به این فرودگاه‌ها پرواز می‌کنند.

در همین حال، «تَلار فائق»، مدیرکل فرودگاه بین‌المللی اربیل، نیز گفت که درخواست بغداد برای تحویل دادن این فرودگاه‌ها «غیرقانونی» است و افزود که «سازمان هواپیمایی کشوری عراق کار خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد.»

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، روز سه‌شنبه چهارم مهر دربارهٔ مهلت سه‌روزه خود در یک نشست مطبوعاتی توضیح داد که دولتش تمام پروازهای بین‌المللی به مقصد کردستان عراق یا به خارج از آن را در این سه روز ممنوع خواهد کرد تا فرودگاه‌های واقع در اقلیم کردستان عراق تحت کنترل حکومت مرکزی قرار گیرند.

نخست وزیر عراق در تلویزیون دولتی این کشور افزود که پروازهای اضطراری و انسان‌دوستانه به شرط تأیید قبلی بغداد از این قاعده مستثنی هستند.

او همچنین گفت که در صورت واگذار نشدن کنترل فرودگاه‌های اقلیم کردستان عراق، بغداد از کشورهای همسایه خواهد خواست تا مرزهای خود با این منطقه را ببندند و از روز جمعه پرواز هواپیماهای بین‌المللی را بر فراز کردستان ممنوع اعلام خواهد کرد.

به دنبال این درخواست، خطوط هوایی لبنان و مصر گفته‌اند که از روز جمعه پروازهایشان به شهرهای اربیل و سلیمانیه را متوقف خواهند کرد.

ایران نیز پیش از برگزاری همه‌پرسی اعلام کرد به درخواست دولت عراق، مرز هوایی خود با اقلیم کردستان را بسته‌است.

نخست وزیر عراق که یک روز پس از همه‌پرسی استقلال کردستان عراق سخن می‌گفت، دوباره هر گونه مذاکره بر اساس نتیجه همه‌پرسی در این منطقه را رد کرد.

همزمان مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان عراق از حیدر عبادی خواست از تهدید اقلیم دست بردارد و راه را برای مذاکره نبندد.

رأی‌گیری برای استقلال اقلیم کردستان از عراق، روز دوشنبه سوم مهر ساعت هشت صبح آغاز شد و گزارش‌ها حاکی از رای مثبت بیشتر واجدین شرایط شرکت در انتخابات به جدایی است.

XS
SM
MD
LG