لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۲

پوتین: ایران خود باید تصمیم بگیرد که نیروهایش را از سوریه خارج کند یا نه


ولایمیر پوتین در سخنان روز چهارشنبه خود از توافق هسته‌ای نیز حمایت کرده است.
ولایمیر پوتین در سخنان روز چهارشنبه خود از توافق هسته‌ای نیز حمایت کرده است.

رییس‌جمهوری روسیه می‌گوید ایران باید خود تصمیم بگیرد که نیروهایش را از سوریه خارج کند یا نه، و هیچ کسی نمی‌تواند به آنها دستور بدهد.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، اظهارات ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه ۱۲ مهر در پاسخ به این سئوال عنوان شد که آیا روسیه می‌تواند به عربستان تضمین بدهد که ایران با پایان جنگ سوریه، نیروهایش را از این کشور خارج می‌کند یا نه.

رییس‌جمهوری روسیه در پاسخ گفت: «ما حق نداریم برای کشورهای دیگر یک مسیر را مشخص کنیم و بگوییم که باید این راه را بروید یا نه. این حق مسلم مردم کشورهاست و در رابطه با ایران نیز کاملا صدق می‌کند. ما همیشه به حق حاکمیت ملی کشورها و انتخاب سیاست خارجی و داخلی آنها احترام گذاشته‌ایم».

آقای پوتین در ادامه افزود: «ایران کشور همسایه و از شرکای دیرباز ماست و ما برای این مسئله ارزش قائلیم و به منافع ملی ایران با احترام نگاه می‌کنیم. اگرچه روسیه، ترکیه و عربستان سعودی هم منافع ملی خودشان را دارند. ما همه این مسائل را در نظر داریم. در عین حال نسبت به نگرانی‌های دوجانبه همه طرف‌ها هم آگاهی داریم».

جنگ سوریه از عوامل اصلی اختلاف میان ایران و عربستان است که رقبای منطقه‌ای به شمار می‌روند. در حالی که ریاض از شورشیان حمایت کرده است، تهران در کنار روسیه راه حمایت از بشار اسد را پیش گرفته است.

در این حال پیروزی‌های بشار اسد و متحدان وی در ماه‌های اخیر شرایط را تا حد زیادی به سود وی تغییر داده تا جایی که وزیر دفاع اسرائیل عنوان کرده که بشار اسد پیروز شده است.

گزارش اینترفکس حکایت از آن دارد که سخنان روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین درباره ایران تنها به مسئله سوریه معطوف نبوده، بلکه وی به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی هم پرداخته و تاکید کرده که از این توافق حمایت می‌کند.

این گزارش می‌گوید از آقای پوتین پرسیده شد که در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، آیا این توافق همچنان کارایی دارد یا نه، و او در پاسخ گفته است: «همه گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نشان می‌دهد که ایران به تعهدات خود پایبند بوده. ملاحظات ما هم بر اساس این گزارش‌هاست و از توافق هسته‌ای که در دولت پیشین آمریکا حاصل آمد، حمایت می‌کنیم، اگرچه در رابطه با مسائل دیگر نیز ممکن است اختلافات بسیاری داشته باشیم».

وی در ادامه افزود: «تا زمانی که همه کشورها از جمله ایالات متحده، به الزامات این توافق متعهد بمانند و در عمل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را به صورت کامل رعایت کنند، ما هم از توافق هسته‌ای دفاع می‌کنیم. این روسیه نیست که مشخص می‌کند که توافق هسته‌ای رعایت شده یا نه، بلکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان یک نهاد متخصص و مورد تایید جامعه جهانی است که این را تشخیص می‌دهد».

دولت کنونی آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران ناراضی است و تاکید دارد که ایران به روح این توافق پایبند نبوده است. در این حال گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره خروج احتمالی آمریکا از برجام وجود دارد.

XS
SM
MD
LG