لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۸

ظریف: ترامپ احتمالا پایبندی ایران به برجام را تایید نمی‌کند


محمد جواد ظریف می گوید،‌در صورت خروج آمریکا ایران گزینه های دیگری دارد.
محمد جواد ظریف می گوید،‌در صورت خروج آمریکا ایران گزینه های دیگری دارد.

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای که روز جمعه هفتم مهر منتشر شد، گفته است حدس می‌زند که رییس‌جمهوری آمریکا احتمالا در گزارش خود پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نخواهد کرد.

محمد جواد ظریف در مصاحبه با روزنامه‌های بریتانیایی «گاردین» و «فایننشال‌تایمز» تصریح کرده است: فکر می‌کنم (دونالد ترامپ) تاکنون سیاست غیر قابل پیش‌بینی بودن را از خود نشان داده است و الان فکر می‌کنم این سیاست به غیر قابل اعتماد بودن در حال تغییر است.

وی اضافه کرده است: فرض من و حدسم این است که او تاییدیه (پایبندی ایران به برجام را ) صادر نخواهد کرد و اجازه خواهد داد که کنگره در این زمینه تصمیم بگیرد.

دولت آمریکا بر اساس مصوبه کنگره این کشور هر ۹۰ روز یک‌بار باید گزارشی درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام به قانونگذاران ارائه کند.

دولت دونالد ترامپ از ژانویه گذشته تاکنون دو بار پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است. واشینگتن ماه اکتبر یکبار دیگر باید نظر خود را نسبت به برجام اعلام کند.

آقای ظریف در ادامه گفته است، ایران گزینه‌های دیگری دارد. اما این گزینه‌ها به رویکرد جامعه بین‌المللی در قبال آمریکا بستگی دارد.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده است: اگر اروپا، ژاپن، روسیه و چین تصمیم بگیرند که با آمریکا همراه شوند، آن‌گاه فکر می‌کنم این پایان توافق (برجام) خواهد بود.

وی تاکید کرده است در صورت از بین رفتن توافق هسته‌ای، ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد رفت.

ظریف تصریح کرده است، توافق هسته‌ای به ایران اجازه داده است تا به تحقیق و توسعه ادامه دهد. بنابراین ما زیر ساخت فنی را در این مدت بهبود بخشیده‌ایم.

وی اضافه کرده است: اگر تصمیم بگیریم از توافق هسته‌ای خارج شویم، با تکنولوژی بهتری نسبت به قبل از این توافق خارج خواهیم شد.

رییس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۲۹ شهریور گفته بود که تصمیم خود را درباره توافق هسته‌ای با ایران، برجام اتخاذ کرده است، اما نگفت که چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ کرده است.

دونالد ترامپ همچنین در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، برجام، را «مایه شرمساری» آمریکا خواند و گفت ایالات متحده هرگز در قرارداد یک‌طرفه‌ای که هیچ سودی برای این کشور نداشته باشد، باقی نخواهد ماند.

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۴ برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، را امضاء کردند. طبق این توافق، ایران بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور تعلیق شد.

در صورتی که دولت دونالد ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکند، کنگره ۶۰ روز فرصت دارد که تحریم‌های هسته‌ای ایران را همچنان معلق نگه دارد یا آنها را دوباره اجرایی کند.

مقام های آمریکا می گویند، تهران به روح توافق پایبند نیست؛ چراکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خواستار ایجاد صلح و ثبات سیاسی و منطقه‌ای است و ایران به این موارد عمل نکرده‌است.

XS
SM
MD
LG