لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۲

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و مرکل در مورد برنامه موشکی ایران


دیدار دونالد ترامپ و آنگلا مرکل در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در هامبورگ.
دیدار دونالد ترامپ و آنگلا مرکل در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در هامبورگ.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در تماسی تلفنی که روز پنجشنبه با صدراعظم آلمان داشت از جمله به موضوع برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های جمهوری اسلامی در خاورمیانه، و موضوعات مربوط به کره شمالی پرداخت.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه ششم مهر طی تماسی تلفنی با آنگلا مرکل پیروزی او در انتخابات تازه آن کشور را تبریک گفته و برای او در تشکیل چهارمین دولت خود آرزوی موفقیت کرده است.

در بیانیه‌ای که درباره این تماس تلفنی در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شد، آمده است که دو طرف در این تماس تلفنی در مورد راه‌های مقابله با «فعالیت‌های شرورانه ایران در خاورمیانه» بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

این بیانیه می‌افزاید که رهبران آمریکا و آلمان سپس «به مسئله برنامه هسته‌ای پرداخته و به برنامه موشکی ایران و عدم پیروی آن از قطعنامه‌های مرتبط صادرشده از سوی سازمان ملل اشاره کردند».

جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده است که برنامه توسعه توان موشکی‌اش موضوعی جدا از توافق هسته‌ای (برجام) است که با قدرت‌های غربی امضا کرده است.

دولت دونالد ترامپ اما معتقد است که ادامه فعالیت‌های موشکی ایران «با روح توافق هسته‌ای» مغایرت دارد؛ اتهامی که ایران نیز مشابه آن را در رابطه با برجام به آمریکا می‌زند.

در همین زمینه، زمانی که ایران روز اول مهر اعلام کرد موشکی را با برد دو هزار کیلومتر آزمایش کرده، دونالد ترامپ در واکنش در یک پیام توئیتری با اشاره به برجام نوشت: «ایران الان موشک بالیستیکی آزمایش کرده که می‌تواند به اسرائیل برسد. آنها با کره شمالی هم همکاری می‌کنند؛ عجب توافقی با هم داریم!»

ایران پیش از این هم در بهمن ماه سال گذشته در ارتباط با آزمایش همین موشک که از آن به عنوان موشک خرمشهر یاد می‌شود مشمول تحریم‌هایی از سوی ایالات متحده شد، گرچه صحت آزمایش موشکی اخیر ایران بعدتر از سوی آمریکا و اسرائیل مورد تردید قرار گرفته است.

آقای ترامپ اخیراً گفته در رابطه با ادامه پایبندی کشورش به برجام تصمیم خود را گرفته اما این تصمیم را در زمانی دیگر اعلام خواهد کرد.

با وجود این انتقادات رئیس جمهوری آمریکا از برجام، به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم مرکل در تماس تلفنی روز جمعه با ترامپ «بار دیگر بر حمایت خود از برجام تأکید کرده» و گفت که «توافق هسته‌ای ابزار مهمی در راه جلوگیری از تجهیز ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای است».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز ششم مهرماه به شبکه تلویزیونی الجزیره در نیویورک گفت که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران نیز این گزینه و سایر گزینه‌ها را در اختیار دارد.

هدف از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان امضا شد رفع نگرانی از این کشورها نسبت به دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی و در ازای آن برچیده شدن تحریم‌ها علیه ایران است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، پیش از این گفته است که «ما برجام را نقض نمی‌کنیم» ولی اگر آمریکایی‌ها «برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم».

XS
SM
MD
LG