لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۸

ایران یک موشک بالیستیک «با برد دو هزار کیلومتر» آزمایش کرد


برد موشک «خرمشهر» دو هزار کیلومتر عنوان شده است.
برد موشک «خرمشهر» دو هزار کیلومتر عنوان شده است.

با وجود تشدید انتقادهای دولت آمریکا از توسعه برنامه موشکی ایران، رسانه‌های ایران از رونمایی و آزمایش «موفقیت‌آمیز» یک موشک بالیستیک در ایران خبر دادند.

خبرگزاری تسنیم، روز جمعه (۳۱ شهریور) نوشت که جدیدترین موشک بالیستیک جمهوری اسلامی با نام «خرمشهر» همزمان با سالروز جنگ ایران و عراق و در مراسم رژه نیروهای مسلح بار دیگر رونمایی و آزمایش شد.

بُرد اعلام‌شدهٔ این موشک، نقاط مختلف خاورمیانه و اسرائیل را در تیررس خود قرار می‌دهد؛ خبرگزاری تسنیم این موشک جدید را «کابوس اسرائیل» نامیده‌است.

این خبرگزاری در گزارشی زیر عنوان «موشک‌های اسرائیل‌زن» نوشته است که «سپاه پاسداران با رونمایی از موشک خرمشهر، حالا جمعاً ۷ موشک مختلف در اختیار دارد که می‌تواند در صورت لزوم از نقاط مختلف کشور، به سوی تل‌آویو شلیک کند.»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران اعلام کرده که این موشک، دوهزار کیلومتر برد داشته و دارای قابلیت حمل یک یا چند کلاهک جنگی است.

به گفته این فرمانده سپاه، موشک «خرمشهر» ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی بوده و «روند آموزش» آن نیز شروع شده‌است.

حاجی‌زاده همچنین افزوده که این موشک قابلیت «حمل سر جنگی تا هزار و ۸۰۰ کیلوگرم را دارد.»

خبرگزاری ایرنا نیز نوشته که این موشک بالیستیک، در اختیار نیروی «هوافضای سپاه پاسداران» قرار دارد و «تاکنون اطلاعات دقیقی در خصوص ویژگی‌های فنی و مهندسی و توان آن منتشر نشده‌است.»

تسنیم همچنین در خبر دیگری، از آزمایش «موفقیت‌آمیز این موشک خبر داده و نوشته که این سومین موشک ایران با برد دو هزار کیلومتر است.

در این خبر به زمان و مکان این آزمایش اشاره‌ای نشده‌است.

همزمان با نمایش این یک موشک دوربرد در مراسم رژه نیروهای مسلح در تهران، رئیس جمهور ایران نیز اعلام کرد که با وجود مخالفت کشورهای غربی، موشک‌های جمهوری اسلامی «تقویت» خواهند شد.

آقای روحانی در این مراسم که به مناسبت سالروز آغاز جنگ ایران و عراق برگزار شد، افزود که جمهوری اسلامی «نه تنها موشک‌ها»، بلکه نیروهای زمینی و هوایی و دریایی خود را نیز «تقویت خواهد کرد».

وی در حالی این سخنان را بیان کرده که پیش از این، از نمایش شهرک‌های زیرزمینی موشکی سپاه انتقاد کرده و آن را اقدامی برای «برهم زدن توافق هسته‌ای» اعلام کرده بود.

هفتم شهریورماه نیز امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، از آنچه «تکلیف» به افزایش توان موشکی کشور نامیده بود، خبر داده و افزوده بود که دولت دوازدهم این رویکرد را پیگیری خواهد کرد.

وی اواخر مرداد ماه و پیش از رأی اعتماد مجلس به او نیز گفته بود که افزایش قدرت موشک‌های بالیستیک و کروز از برنامه‌هایش در صورت تأیید شدن در سمت وزارت دفاع خواهد بود.

این در حالی است که دولت آمریکا پیش از این اعلام کرده بود برنامه موشکی ایران و همچنین فعالیت‌های نیروی قدس سپاه پاسداران «نقض روح» توافقنامه هسته‌ای برجام است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته‌است که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران اعلام کرده که موشک‌های تولیدی‌اش قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را ندارد و از این رو، فعالیت‌های موشکی‌اش ناقض قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

XS
SM
MD
LG