لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۶

روحانی:خروج از برجام هزینه بسیار سنگینی برای آمریکا خواهد داشت


روحانی: خروج آمریکا از برجام هیچ خاصیتی برای آنها ندارد
روحانی: خروج آمریکا از برجام هیچ خاصیتی برای آنها ندارد

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان، در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی رخ خواهد داد اگر آمریکا، از برجام خارج شود، گفت: «برجام یک تعهد چندجانبه بین المللی و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل است. خروج از این تعهد هزینه بسیار سنگینی برای آمریکا خواهد داشت.»

آقای روحانی افزود: «فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها این هزینه سنگین را تحمل بکنند، برای یک کاری که کاملاً برای آنها بی‌خاصیت خواهد بود. خروج آنها از برجام هیچ خاصیتی برای آنها ندارد اما در عین حال اعتماد جهانی را نسبت به آمریکا به طور کلی از بین خواهد برد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، هشدار داده است اگر به این نتیجه برسد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نظارت خود بر برنامه هسته‌ای ایران به اندازه کافی سختگیری به‌خرج نمی‌دهد، دولت آمریکا از توافق برجام خارج خواهد شد.

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که پیشتر گفته بازرسی‌های آژانس در صورت لزوم می‌تواند سایت‌های نظامی ایران را نیز دربر بگیرد، روز دوشنبه تأکید کرد که ایران همچنان «به توافق‌های خود پایبند است».

آقای روحانی در مورد واکنش ایران در صورت خروج ایالات متحده از برجام گفت: «گزینه‌های مختلفی را در برابر این موضوع در اختیار خواهیم داشت. اگر آمریکا از برجام خارج شود. برای این کار برنامه‌ریزی و فکر شده که چه اقداماتی انجام خواهیم داد. بنابراین اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد به سرعت اقدامات ایران را دنیا شاهد خواهد بود. ایران اگر بخواهد برگردد به شرایط قبل از برجام، در عرض چند روز این کار انجام خواهد شد.»

دولت آقای ترامپ گرچه تا کنون دو بار در گزارش‌های خود به کنگره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است، اما بارها ابراز عقیده کرده که رفتارهای «مخرب و بی‌ثبات‌کننده» ایران، ناقض روح توافق هسته‌ای است.

به اعتقاد آمریکا، ایران در چارچوب برجام متعهد به مشارکت در صلح و ثبات بین‌المللی است، اما اقداماتی چون «پیگیری برنامه موشک‌های بالیستیک»، «دست داشتن در تشدید درگیری‌ها در سوریه، یمن، عراق و لبنان»، و «حمایت از حملات به اسرائیل» در تناقض با این موضوع است.

آقای روحانی در مورد بحران کره شمالی گفت: «موضع ما راجع به سلاح هسته‌ای روشن است. اصولاً با سلاح هسته‌ای و سلاح کشتار جمعی کاملاً مخالفیم و معتقدیم کل سلاح هسته‌ای در دنیا باید امحاء شود و از بین برود.»

وی افزود : «تهدید نمی‌تواند این مسأله را حل و فصل کند. مقابله نظامی هم نمی‌تواند این مسأله را حل کند. تنها از طریق دیپلماسی و مذاکره باید این مسأله حل و فصل شود.»

مقام‌های کاخ سفید در آستانه اولین سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد می‌گویند دونالد ترامپ در این سخنرانی درباره تهدیدهای کره شمالی و ایران سخن خواهد گفت.

شورای امنیت اخیرا در واکنش به ششمین و قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی،‌ تحریم‌هایی تازه‌ای علیه پیونگ یانگ تصویب کرد که صادرات پارچه و واردات نفت خام به این کشور را هدف قرار می‌دهد.

XS
SM
MD
LG