لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۹

فرانسه بار دیگر خواستار تقویت توافق هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ شد


وزیر خارجه فرانسه حفظ توافق هسته‌ای وین را برای جلوگیری از ترغیب «تندروهای ایرانی» برای دستیابی به سلاح اتمی ضروری دانسته است.
وزیر خارجه فرانسه حفظ توافق هسته‌ای وین را برای جلوگیری از ترغیب «تندروهای ایرانی» برای دستیابی به سلاح اتمی ضروری دانسته است.

فرانسه بار دیگر با دفاع از برنامه جامع مشترک (برجام) پیشنهاد کرد گفت‌وگوهایی برای تقویت توافق هسته‌ای ایران پس از پایان دوره آن در سال ۲۰۲۵ صورت گیرد و هشدار داد که شکست این توافق می‌تواند همسایگان ایران را به سمت هسته‌ای شدن سوق دهد.

ژان ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز دوشنبه ۲۷ شهریور به خبرنگاران گفت: «بسیار حیاتی است که این توافق را برای جلوگیری از اشاعه هسته‌ای حفظ کنیم. در دوره‌ای که ما با خطر کره شمالی روبرو هستیم، باید این مسیر را حفظ کنیم».

او دلیل دیگر حفظ توافق هسته‌ای وین را جلوگیری از ترغیب «تندروهای ایرانی» برای دستیابی به سلاح اتمی دانست.

وزیر خارجه فرانسه اظهار داشت: «فرانسه تلاش خواهد کرد تا رئیس‌جمهور ترامپ را برای مورد توجه قرار دادن این گزینه (حفظ توافق ایران) قانع کند حتی اگر لازم باشد متممی به این توافق (پس از سال ۲۰۲۵) اضافه شود».

لو دریان که در حاشیه نشست سالانه رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل سخن می‌گفت، تأکید کرد که شکست توافق هسته‌ای ایران به رقابت تسلیحاتی در منطقه دامن خواهد زد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، قرار است روز دوشنبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش، دیدار کند و بحث بر سر توافق هسته‌ای ایران احتمالا یکی از محورهای گفت‌وگوهای میان آنهاست.

متحدان کلیدی ایالات متحده نگرانند که آمریکا از برجام خارج شود.

بر اساس این توافق، ایران پذیرفت تا بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را متوقف کند و در ازای آن تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو یا معلق شدند. آقای ترامپ برجام را «بدترین توافق ممکن» خوانده است.

احتمال می‌رود واشینگتن در ماه اکتبر سیاست دیگری در قبال توافق هسته‌ای ایران اتخاذ کند، یعنی زمانی که باید به کنگره درباره پایبندی یا عدم پایبندی تهران به این توافق گزارش دهد.

دولت ترامپ در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده که حکومت جمهوری اسلامی به «روح برجام» پایبند نبوده است و آنچه که نقش ایران در بی‌ثباتی منطقه خاورمیانه خوانده، را دلیل این عدم پایبندی دانسته است.

این نخستین بار نیست که فرانسه خواستار مذاکرات برای تکمیل توافق وین پس از انقضای دوره آن می‌شود. روز هشتم شهریور امسال، انیِس روماته – اِسپَن، سخنگوی وزارت خارجه این کشور، از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نقل قول کرد که «توافق وین در سال‌های ۲۰۲۵ به بعد می‌تواند با یکسری اقدامات لازم در رابطه با موشک‌های بالیستیک [ایران] همراه باشد و تکمیل شود».

او افزوده بود: «این اقدامات می‌تواند موضوع مشاوره‌های آتی با متحدان‌مان باشد».

با این حال، نه سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در آن زمان و نه وزیر خارجه این کشور در روز دوشنبه جزئیاتی از پیشنهادهای احتمالی پاریس برای تکمیل این توافق ارائه نکردند.

ژان ایو لو دریان در سخنان روز دوشنبه‌اش همچنین به آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی اشاره کرد و گفت که فشار «بسیار شدیدِ» ناشی از تحریم‌ها سرانجام کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، را مجبور خواهد کرد تا برای پایان دادن به فعالیت موشکی و اتمی خود پای میز مذاکره برگردد.

وی در عین حال تأکید کرد که «نیازی به استفاده از اهرم نظامی نیست».

وزیر خارجه فرانسه گفت: «تنها راه ممکن برای آوردن کره شمالی به پای میز مذاکره وارد کردن فشار بسیار شدید است».

شورای امنیت سازمان ملل هفته گذشته پس از انجام ششمین آزمایش اتمی کره شمالی که پرقدرت‌ترین آن از سال ۲۰۰۶ بوده است، دور جدید تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ وضع کرد.

شورای امنیت قرار است روز پنجشنبه هفته جاری در سطح وزیران خارجه تشکیل جلسه دهد تا راه‌های اجرایی شدن تحریم‌ها علیه این کشور را بررسی کند که اعمال آنها تا حدود زیادی بستگی به چین، بزرگترین متحد کره شمالی، خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG