لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

واکنش قاسمی به تحریم های تازه آمریکا علیه چند شهروند ایرانی


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران اقدام وزارت خزانه داری آمریکا در اعمال تحریم علیه چند شهروند ایرانی به دلیل حملات سایبری به ایالات متحده را« سیاسی»، «نسنجیده»، «بی اساس» و «بر خلاف تمامی موازین شناخته شده حقوقی و بین المللی» خواند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا،بهرام قاسمی روز یک شنبه،۲۶ شهریور،اتهام دست داشتن تعدادی از شهروندان ایرانی در حملات سایبری به آمریکا را «بی ربط و بلا وجه» و تحریم این افراد را «مغایر با حقوق اولیه افراد برای دسترسی و گردشآزاد اطلاعات و فضای مجازی» خواند.

آقای قاسمی همچنین بدون ارائه شواهد آمریکا را متهم کرد که در سال‌های گذشته «همواره یکی از کشورهای مبدأ و مرکز حملات سایبری علیه دستگاه ها، سازمان‌ها ومراکز دولتی ایران بوده است».

وی تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا علیه این افراد« صرفا در راستای تداوم سیاست ایران هراسی و ایران ستیزیِ دولتمردان حاکم بر کاخ سفید قابل تفسیر است».

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۳ شهریور، با هدف مقابله با برنامه موشکی سپاه پاسداران، فعالیت‌های نیروی قدس سپاه در خارج از ایران و حملات سایبری علیه ایالات متحده، ۱۱ نهاد و شخصیت حقیقی را تحریم کرد.

این وزارتخانه شرکت مهندسی سدید کاران صبا را به دلیل فعالیت‌های مرتبط با برنامه موشک‌های بالیستیک سپاه پاسداران و شرکت‌های هواپیمایی «دارت» و «خورس» در اوکراین را به دلیل ارائه خدماتبه شرکت‌های هواپیمایی مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران تحریم کرده است.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران در سخنان روز یک شنبه خود به تحریم‌ها علیه شرکتهای مرتبط با سپاه پاسداران اشاره‌ای نکرد و تنها به تحریم تعدادی از شهروندان ایرانی به دلیل حملات سایبری به ایالات متحده اعتراض کرد.

وی تاکید کرد که «تحریم‌های جدید علیه شهروندان ایرانی نمونه دیگری از ایران آزاری و ایجاد تضییقات و محدودیت‌ها علیه مردم ایران به حساب می آید که در برابر زیاده خواهی و سیاست‌های ستیزه جویانه آمریکا ایستادگی کرده اند».

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه روز پنج شنبه خود از شرکت مرصاد و افراد مرتبط با آن و همچنین «گروه امنیتی آی‌تی» نام برده و آنها را متهم ساخته است که در حملات سایبری به موسسات اقتصادی ایالات متحده نقش داشته‌اند.

این وزارتخانه همچنین صادق احمدزادگان، احمد فتحی، حمید فیروزی، امید غفارنیا،سینا کیسار، نادر سعیدی، امین شکوهی و شرکت «امن پردازش خوارزمی» را به دلیل حملات سایبری علیه ایالات متحده تحریم کرده است.

افزوده شدن این افراد به فهرست تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی ایران در عین حال با تمدید تعلیق تحریم‌های مربوط به توافق اتمی وین همراه بود.

واشینگتن باید در هر ۱۲۰ روز، تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ایران را بازنگری کرده و درباره ادامه یا تعلیق آنها تصمیم‌گیری کند. تعلیق ۱۲۰ روزه آخرین بار در پایان اردیبهشت ماه صورت گرفته بود.

این بار هم مجوز تعلیق این تحریم‌ها، با وجود انتقاد مقامات دولت دونالد ترامپ از اصل توافق اتمی وین صادر شده‌است.

با این حال همزمان با این اقدام،رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر تاکید کرد که ایران با اقدامات خود، «روح» توافق هسته‌ای را نادیده می‌گیرد و ایالات متحده چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد.

به اعتقاد آمریکا، ایران در چارچوب برجام متعهد به مشارکت در صلح و ثبات بین‌المللی است اما اقداماتی چون «پیگیری برنامه موشک‌های بالیستیک«، «دست داشتن در تشدید درگیری‌ها در سوریه، یمن، عراق و لبنان، و «حمایت از حملات به اسرائیل» در تناقض با این موضوع است.

XS
SM
MD
LG