لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

تأکید روحانی بر تقویت توان موشکی به رغم مخالفت‌ها در غرب


همزمان با نمایش یک موشک دوربرد موسوم به «خرمشهر» در مراسم رژه نیروهای مسلح در تهران، رئیس‌جمهور ایران اعلام کرد که با وجود مخالفت کشورهای غربی، موشک‌های جمهوری اسلامی «تقویت» خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی روز جمعه ۳۱ شهریور، تأکید کرد که هدف از برنامه‌های نظامی جمهوری اسلامی، «دفاع از کشور و ملت‌های منطقه در برابر تجاوز قدرت‌های بزرگ و در برابر تروریسم» است.

آقای روحانی در مراسم رژه نیروهای مسلح که به مناسبت سالروز آغاز جنگ ایران و عراق شد، افزود که جمهوری اسلامی «نه تنها موشک‌ها»، بلکه نیروهای زمینی و هوایی و دریایی خود را نیز «تقویت خواهد کرد».

او اضافه کرد: «چه شما بخواهید و چه نخواهید ما قدرت نظامی خودمان را آن مقدار که لازم بدانیم و برای بازدارندگی ضروری بدانیم تقویت خواهیم کرد».

رئیس‌جمهور ایران یادآور شد که «برای دفاع از کشورمان و سرزمین خود از کسی اجازه نخواهیم گرفت».

برنامه موشکی ایران از جمله مواردی است که آمریکا با استناد به آن ایران را متهم به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه می‌کند و قطعنامه شورای امنیت در حمایت توافق از هسته‌ای هم ایران از آزمایش موشک‌هایی با قابلیت نصب کلاهک هسته‌ای نهی کرده است.

آمریکا که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تا کنون دو بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده، در هر دو بار تحریم‌های جدیدی را در ارتباط با برنامه موشکی ایران وضع کرده است.

خود آقای روحانی در نیمه اردیبهشت ماه، در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری، هدف برخی از آزمایش‌های موشکی سپاه پاسداران و اقداماتی چون به نمایش گذاشتن شهرهای موشکی زیرزمینی را «برهم زدن توافق هسته‌ای» دانسته بود.

او گفته بود که «برخی تصویری از شهرهای زیرزمینی نشان دادند که برجام را برهم بزنند، روی موشک شعارهایی نوشتند تا برجام را برهم بزنند ولی مردم ما از همه اینها عبور کردند».

با این حال مقام‌های دولتی و نظامی ایران در واکنش انتقادها و تحریم‌های مرتبط با برنامه موشکی همواره بر تقویت قدرت نظامی و موشکی جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند و اخیراً نیز امیر حاتمی، وزیر دفاع جدید ایران تأکید کرده است که دولت «مکلف به افزایش قابلیت‌های موشکی در قالب برنامه‌های مصوب است» و این رویکرد در دولت دوازدهم پیگیری خواهد شد.

نمایش موشک خرمشهر با برد «دو هراز کیلومتر»

روز جمعه در مراسم رژه نیروهای مسلح ایران همچنین یک موشک جدید به نام «خرمشهر» به نمایش درآمد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، اعلام کرد که این موشک را وزارت دفاع ایران به سفارش سپاه پاسداران ساخته است.

به گفته آقای حاجی‌زاده، برد موشک خرمشهر «دو هزار کیلومتر» است و «قابلیت حمل کلاهک تا ۱۸۰۰ کیلومتر را دارد، و می‌تواند به جای یک کلاهک، چند کلاهک حمل کند».

به نمایش در آمدن موشک خرمشهر در رژه اخیر نیروهای مسلح ایران در حالی که حسین دهقان، وزیر دفاع در دولت اول روحانی، مهر سال ۹۵ از تولید و رونمایی «جدیدترین موشک دوربرد ایران» با نام «خرمشهر» خبر داده بود.

شبکه خبری فاکس‌نیوز نیز در بهمن سال گذشته به نقل از مقام‌های بلندپایه نظامی آمریکا خبر داده بود که ایران «موشک دوربرد خرمشهر» را در سمنان آزمایش کرده است.

در آن زمان پس از تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی این آزمایش موشکی، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل با رد ادعای مقام‌های ایرانی در مورد جنبه دفاعی آن، این اقدام را «غیر قابل قبول» توصیف کرده بود.

همان زمان نماینده بریتانیا در سازمان ملل هم این آزمایش موشکی را در تناقض یا قطعنامه سازمان ملل دانسته بود. موضعی که کشورهای اروپایی طرف مذاکره ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای بر آن تأکید دارند.

آمریکا در نیمه بهمن ماه سال گذشته در ارتباط با همین آزمایش موشکی تحریم‌‌هایی را نیز بر چندین شخص حقیقی و حقوقی ایرانی اعمال کرد.

برنامه موشکی ایران در روزهای اخیر هم مورد انتقاد رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفته بود، جایی که دونالد ترامپ روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور در نخستین سخنرانی خود در سازمان ملل گفت «نمی‌توانیم اجازه بدهیم رژیم جنایتکار ایران به اقدامات بی‌ثبات کننده‌اش ادامه دهد در حالی که در حال دنبال کردن برنامه موشکی خطرناک خود است».

با این حال رئیس‌جمهور ایران در سخنان روز جمعه خود آمریکا را متهم کرد که از ساخت سلاح توسط کشورهای دیگر جلوگیری و در عین حال خود «هر سال میلیاردها میلیارد سلاح های مدرن را به کشورهای منطقه» می‌فروشد.

آقای روحانی همچنین گفت که نتیجه فروش این سلاح‌ها به کشورهای منطقه «آوارگی و ویرانی در یمن» و وضعیت فعلی «سوریه و عراق است».

او تأکید کرد که جمهوری اسلامی همچنان از به گفته او «مردم مظلوم یمن، سوریه، فلسطین» دفاع خواهد کرد.

بخشی از آنچه آمریکا در ارتباط با «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران از آنها انتقاد می‌کند، به حضور نظامی ایران در کشورهای منطقه یا حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق، سوریه، لبنان و یمن مربوط است.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در سخنرانی مجمع عمومی خود، از حکومت ایران به عنوان یک کشور «یاغی» نام برد که به گفته او، سرمایه‌های این کشور را صرف «خشونت» در کشورهای منطقه می‌کند.

او از جامعه بین‌المللی نیز خواست تا با «اقدامات بی‌ثبات‌کننده رژیم جنایتکار ایران» مقابله کند.

حضور نیروهای نظامی ایران در عراق و سوریه همچنین اعتراض برخی از کشورهای منطقه از جمله تعدادی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی را به دنبال داشته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اما هدف از حضور این نیروها در سوریه و عراق را دادن خدمات مستشاری به دولت‌های این کشورها در مقابله با گروه حکومت اسلامی (داعش) اعلام می‌کنند.

ایران در سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند، در حالی که عربستان از مهم‌ترین حامیان گروهی از شورشیان مخالف دمشق است.

در یمن روندی معکوس حاکم است و در حالی که ائتلاف عربی به رهبری ریاض دست به حملات هوایی علیه شورشیان حوثی، برای بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی زده است، مقام‌های ایرانی از شورشیان حوثی حمایت کرده و در عین حال بارها به «ارسال سلاح» برای آنها متهم شده‌اند.

XS
SM
MD
LG