لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

کاخ سفید: در حال بررسی جزئیات آزمایش موشکی تازه ایران هستیم


شان اسپایسر، سخنگوی مطبوعاتی دولت آمریکا
شان اسپایسر، سخنگوی مطبوعاتی دولت آمریکا

کاخ سفید می‌گوید که ایران موشک بالیستیک آزمایش کرده و ایالات متحده از این آزمایش خبر دارد و در حال بررسی جزئیات «این آزمایش» است.

به گزارش روز دوشنبه ۱۱ بهمن خبرگزاری آسوشیتدپرس، شان اسپایسر، سخنگوی مطبوعاتی دولت آمریکا، با ذکر این مطلب گفته است که آمریکا هنوز «ماهیت دقیق» این آزمایش را نمی‌داند اما انتظار می‌رود بعداً به اطلاعات بیشتری در این خصوص دست یابد.

خبرگزاری رویترز نیز روز دوشنبه از قول یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، نوشت که ایران روز یک‌شنبه دهم بهمن یک موشک میان‌برد پرتاب کرده که پس از پیمودن مسافتی حدود هزار کیلومتر منفجر شده است.

این مقام آمریکایی گفته است که این آزمایش در محلی نزدیک به سمنان انجام شده است. وی افزوده است آخرین باری که این نوع موشک آزمایش شده در ماه ژوئیه ۲۰۱۶ بوده است.

شبکه خبری فاکس‌نیوز نیز به نقل از مقام‌های بلندپایه نظامی آمریکا خبر داده است که ایران یکشنبه در سمنان «موشک دوربرد خرمشهر» را آزمایش کرده است.

هنوز مشخص نیست که این آزمایش موشکی، در صورت تأیید انجام آن، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است یا نه.

مقام‌ها و رسانه‌های ایران هنوز خبری در تأیید چنین آزمایش موشکی ارسال نکرده‌اند اما حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، روز چهارم مهر از تولید و رونمایی جدیدترین موشک دوربرد ایران با نام «خرمشهر» در سال جاری خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین دهقان در این مورد گفت که «تا پایان امسال سه محصول اساسی در حوزه موشکی که برتری و قدرت دفاعی ما را چندین و چند برابر افزایش می‌یابد به صحنه تولید خواهیم آورد.»

وزیر دفاع ایران با ذکر این‌که «امروز موشک‌های برد بلند ما با دقت‌های زیر ۱۰ متر می‌تواند اهداف متخاصم را مورد هدف قرار دهد»، افزود: «موشک غدیر، موشک سوخت جامد برد بلند، موشک سجیل، موشک جامد برد بلند با دقت اصابت بالا و موشک خرمشهر با دقت اصابت بالا با برد بلند ان‌شاءالله از دستاوردهایی خواهد بود که امسال و در آینده‌ای نزدیک در خدمت قرار خواهد گرفت.»

واکنش نتانیاهو به خبر «آزمایش موشکی ایران»

نخست وزیر اسرائیل در واکنش به خبر «آزمایش موشکی جدید ایران» گفته است، این کار ایران یک بار دیگر «نقض فاحش قطعنامه شورای امنیت» است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو افزوده است که «من بزودی با رئیس جمهور دونالد ترامپ در واشینگتن دیدار کرده و نیاز به تجدید تحریم‌ها علیه ایران را مطرح می‌کنم».

بنیامین نتانیاهو شامگاه دوشنبه یازدهم بهمن، در پیامی ویدیویی در این باره گفت، در دیدار با ترامپ، «تحریم‌ها علیه موشک‌های بالیستیک، تحریم‌ها علیه ترور و لزوم رسیدگی به تمامی این توافق هسته‌ای شکست‌خورده را مطرح می‌کنم».

منظور نتانیاهو از «توافق هسته‌ای شکست‌خورده»، برجام، معاهده هسته‌ای سال گذشته میان ایران و شش قدرت جهانی است.

به گفته نتانیاهو، «آزمایش موشکی جدید» ایران، «نه تنها اسرائیل و آمریکا، بلکه کشورهای بسیاری در منطقه را نگران می‌کند».

نخست وزیر اسرائیل افزوده که «طبیعی است که ما این مسئله را پیش ببریم زیرا تجاوزگری ایران نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند».

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که بیستم ژوئیه ۲۰۱۵ برای تأیید برجام به تصویب رسید و همه قطعنامه‌های تحریمی پیشین علیه ایران را یکجا باطل کرد، از ایران می‌خواست به مدت هشت سال موشک بالیستیک آزمایش نکند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، از ۱۸ ماه پیش تا حال، این دومین بار است که ایران آزمایش موشک بالیستیک انجام داده اما نخستین آزمایش در ده روز کار ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.

باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا، آزمایش قبلی موشک‌های دوربرد سپاه پاسداران را «نقض کننده روح برجام» نامیده و گفته بود، با همه تلاش‌هایی که آمریکا برای موفقیت عملی برجام کرد، زمانی که ایران «روح توافق» را نقض کرده، شرکت‌ها و بانک‌های جهانی از معامله با ایران در هراس هستند.

ایران می‌گوید، قطعنامه ۲۲۳۱ خواهان عدم آزمایش موشک‌هایی با توانایی کلاهک هسته‌ای شده و ایران چنین موشک‌هایی «ندارد».

همزمان، کاخ سفید دوشنبه یازدهم بهمن تأیید کرد که ملاقات دونالد ترامپ با بنیامین نتانیاهو ۱۵ فوریه (۲۷ بهمن) انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید گفته است که «اسرائیل دوست بهتری از ترامپ ندارد و نتانیاهو نیز از موضع رئیس جمهوری ترامپ در مورد اسرائیل قدردانی کرده است».

نتانیاهو ۱۰ روز پیش در یک پیام ویدئویی به مردم ایران گفته بود که در آستانه ملاقات با دونالد ترامپ، با هدف طرح «فکرهایی که در مورد ایران» دارد، خواسته است با مردم ایران نیز مستقیم سخن بگوید.

نتانیاهو در آن پیام گفته بود، با وجود «یک رژیم ستیزه‌جو که دائم از نابودی اسرائیل سخن می‌گوید، مردم ایران خونگرم هستند… و اسرائیل همواره حساب مردم ایران را از رژیم تهاجمی حاکم بر ایران جدا دانسته است».

XS
SM
MD
LG