لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

انتقاد ظریف از توییت دونالد ترامپ درباره آزمایش موشکی ایران


ظریف می‌گوید فرمان جدید مهاجرتی دونالد ترامپ «توهینی در حق همه ملت ایران است».
ظریف می‌گوید فرمان جدید مهاجرتی دونالد ترامپ «توهینی در حق همه ملت ایران است».

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر رییس‌جمهوری آمریکا درباره آزمایش موشکی ایران، وی را نامطلع توصیف کرد.

آقای ظریف روز چهارشنبه پنجم مهر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ما اول از همه باید درباره چیزی اطلاع حاصل کنیم و بعد اظهارنظر کنیم. چیزی که مرا نگران می‌کند این است که بعضی‌ها واقعیات را دستکاری می‌کنند و چیز دیگری را به عنوان واقعیت جلوه می‌دهند».

در آخرین روز شهریورماه گزارش‌هایی از آزمایش یک موشک بالستیک در ایران منتشر شد که دو هزار کیلومتر برد دارد و می‌تواند اسرائیل را هدف قرار دهد. به دنبال این گزارش‌ها دونالد ترامپ به انتقاد از ایران و توافق هسته‌ای پرداخت و در توییتر نوشت: «ایران اخیرا یک موشک بالستیک با توانایی رسیدن به اسرائیل را آزمایش کرد. آنها همچنین با کره شمالی همکاری می‌کنند. توافق زیادی بین ما نیست».

آسوشیتدپرس می‌نویسد اما از سخنان ظریف برمی‌آید که چنین آزمایشی انجام نشده است. پیش از این نیز برخی مقامات آمریکا گفته بودند تصاویری که از تلویزیون دولتی ایران پخش شده مربوط به آزمایش پیشین این کشور است که ماه‌ها قبل انجام گرفته و این موشک در آسمان منفجر شده است.

گزارش آسوشیتدپرس همچنین اظهارات محمدجواد ظریف درباره فرمان مهاجرتی جدید دونالد ترامپ را بازتاب داده است، فرمانی که محدودیت‌های تازه‌ روادیدی برای شهروندان ایران و هفت کشور دیگر وضع می‌کند.

آقای ظریف تاکید کرده که این فرمان مهاجرتی «توهینی در حق همه ملت ایران است».

وی گفته است: «این جای تاسف دارد که رییس‌جمهوری ایالات متحده به خاطر مسائل بی‌ربط سیاسی تصمیم به دشمنی با ملتی گرفته که به هیچ کسی آسیبی نزده‌اند».

وزیر خارجه ایران سپس ادامه داد: «من معتقدم که باید به این اقدامات ایالات متحده پاسخ دهیم تا از شان منزلت شهروندان خود دفاع کرده باشیم».

دونالد ترامپ پیش از این گفته بود که امنیت آمریکا، اولویت شماره یک او به حساب می‌آید و اجازه نخواهد داد کسانی که امکان بررسی پیشینه‌شان وجود ندارد وارد خاک آمریکا شوند.

XS
SM
MD
LG