لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۲

ترامپ موانع و محدودیت‌های تازه‌ روادیدی برای هشت کشور در نظر گرفت


نیروهای امنیتی در فرودگاه ریگان در واشینگتن
نیروهای امنیتی در فرودگاه ریگان در واشینگتن

دونالد ترامپ موانع و محدودیت‌های تازه‌ای را برای شهروندان هشت کشور که قصد سفر به ایالات متحده دارند در نظر گرفته‌است. ایران مانند فرمان پیشین در میان این کشورها است. کره شمالی و ونزوئلا نیز به فهرست افزوده شده‌اند.

فرمان تازه به‌جای فرمان پیشین رئیس‌جمهوری ایالات متحده صادر شده که تاریخ مقرر برای آن پایان می‌گیرد.

محدودیت‌ها و موانع تازه، شهروندان کشورهای ایران، چاد، لیبی، کره شمالی، سومالی، سوریه، یمن و ونزوئلا را در بر می‌گیرد.

محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده در فرمان مهاجرتی پیشین در مورد کشور سودان، لغو شده و شهروندان عراقی نیز باید روند بررسی پیشینه دقیقی را پشت سر بگذارند، اما منع مستقیمی شامل آن‌ها نشده‌است.

فرمان تازه که دوم مهر ماه صادر شده، قرار است از ۱۸ اکتبر، سه هفته دیگر، اجرایی شود. روز دهم اکتبر قرار است شواهد و اظهارات در مورد «قانونی بودن» فرمان اولیه ترامپ در دادگاه مطرح شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتر خود گفته است «امنیت آمریکا، اولویت شماره یک من است. ما به کسانی که نمی‌توانیم به‌درستی به بررسی پیشینه آ‌نها بپردازیم، اجازه ورود به کشور خود را نمی‌دهیم».

شدت و حدت موانع در مورد هر هشت کشور یکسان نیست؛ برای نمونه شهروندان سوری که با منع نامحدودی در صدور روادید روبه‌رو هستند، و از طرف دیگر محدودیت‌ها در مورد ونزوئلا در حال حاضر مربوط به روادید غیرمهاجرتی می‌شود. ​

ایران

در این ابلاغیه گفته شده ایران به‌طور مرتب از همکاری با دولت ایالات متحده برای یافتن خطرات امنیتی، و تهدیدهای تروریستی ناموفق بوده، حامی مهم تروریسم است و از پذیرش شهروندان خود که دستور اخراج آن‌ها از ایالات متحده صادر شده، خودداری کرده‌است. در عین حال تاکید شده که وزارت خارجه ایالات متحده نام این کشور را در میان دولت‌های حامی تروریسم قرار داده‌است.

در بند بعدی در ارتباط با ایران گفته شده شهروندان ایرانی، چه به‌شکل مهاجر یا غیرمهاجر، فعلا از ورود به خاک آمریکا منع می‌شوند؛ به جز شهروندانی که روادید دانشجویی «اف» و «ام» و روادید مبادله «جی» دارند. ولی این افراد نیز باید به‌طور خیلی دقیق مورد بررسی قرار گیرند.

تاریخ مقرر برای فرمان مهاجرتی و مسافرتی پیشین در ۲۴ سپتامبر به پایان می‌رسد. در حالی‌که آن فرمان با مخالفت‌هایی داخل آمریکا و نیز شماری از کشورهای خارجی روبه‌رو شده بود که آن را «تبعیض‌آمیز» و یا علیه مسلمانان توصیف می‌کردند، دولت ترامپ و حامیان از آن پشتیبانی کرده و می‌گفتند به ارتقای امنیت در ایالات متحده کمک می‌کند.

در فهرست تازه، ونزوئلا و کره شمالی، دو کشوری هستند که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل نمی‌دهند.

بنا بر گزارش‌ها، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های تازه ممکن است کار دادگاه عالی، که در حال حاضر مشغول بازبینی فرمان رو به پایان است، را با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو کند.

XS
SM
MD
LG