لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۰

دولت ترامپ از دیوان عالی کشور خواست محدودیت فرمان مهاجرتی را لغو کند


وزارت دادگستری آمریکا در اعتراض به تصمیم دادگاه تجدیدنظری که به محدودیت فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ رای داده است، روز دوشنبه ۲۰ شهریور دادخواستی را به دیوان عالی کشور تسلیم کرد.

رای دادگاه تجدیدنظر منطقه ۹ آمریکا در سانفرانسیسکو که تنها چهار روز قبل اعلام شد بر این است که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و خویشاوندان درجه دو ساکنان قانونی ایالات متحده که شهروند شش کشور مسلمان‌نشین هستند، باید از فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ معاف شوند.

این دادگاه تجدیدنظر همچنین علیه بخش دیگری از فرمان آقای ترامپ رای داده است که به طور موقت مانع ورود بسیاری از پناهجویان به ایالات متحده آمریکا می‌شد. اما وزارت دادگستری آمریکا به‌ویژه در مورد این بخش از رای دادگاه تجدیدنظر خواستار ورود فوری دیوان عالی کشور به ماجرا شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دادگستری آمریکا در دادخواست خود عنوان کرده که تصمیم دادگاه تجدیدنظر منطقه ۹ درباره پناهجویان، «باعث وضعیت موجود را مختل می‌کند و مانع اجرای منظم ماده پیش‌بینی‌شده درباره مهاجران در فرمان رئیس جمهور می‌شود».

این وزارتخانه اما در عین حال در دادخواست خود از دیوان عالی کشور تقاضای نکرده که آن بخش دیگر رای دادگاه تجدید نظر لغو شود.

رویترز می‌نویسد که اگر دیوان عالی کشور در این باره اقدام نکند، رای دادگاه تجدیدنظر از روز سه‌شنبه لازم الاجراست.

فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ یکی از چالش‌برانگیزترین تصمیمات او از زمان آغاز دوران ریاست جمهوری وی محسوب می‌شود که به یک مناقشه قضایی دامنه‌دار در این کشور تبدیل شده است.

این فرمان نخستین بار زمستان گذشته تنها چند روز پس از آغاز ریاست جمهوری آقای ترامپ صادر شد که ورود شهروندان هفت کشور ایران، سوریه، سودان، لیبی، سومالی، یمن و عراق را به خاک آمریکا ممنوع می‌کرد. اما با رای برخی از دادگاه‌های فدرال آمریکا این فرمان به اجرا درنیامد تا دولت آقای ترامپ نسخه متعادل‌تری از آن را ارائه کند که این یکی شامل شهروندان عراقی نمی‌شد.

فرمان دوم آقای ترامپ نیز با رای دادگاه‌های آمریکا به حالت تعلیق درآمد و در نهایت دیوان عالی آمریکا که بالاترین مرجع قضایی در این کشور به شمار می‌آید ماه ژوئن به اجرای محدود آن رای داد.

اما با تفسیر دولت از این رای، پدربزرگ، مادربزرگ و خویشاوندان درجه دو شهروندان این شش کشور که ساکن آمریکا هستند، همچنان امکان ورود به ایالات متحده را ندارند.

XS
SM
MD
LG