لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۳

قاضی فدرال در هاوایی فرمان مهاجرتی تازه ترامپ را تعلیق کرد


تظاهرات اعتراضی به فرمان اجرایی منع سفر (عکس از آرشیو)
تظاهرات اعتراضی به فرمان اجرایی منع سفر (عکس از آرشیو)

یک قاضی فدرال در ایالت هاوایی روز چهارشنبه ۲۵ اسفندماه فرمان اجرایی تازه مهاجراتی دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا را ساعاتی پیش از اجرای آن به طور موقت تعلیق کرده است. این فرمان سفر شهروندان ایران و پنج کشور دیگر به آمریکا را موقتا ممنوع می کرد.

به گزارش رویترز،قاضی دریک واتسون اعلام کرده است، ایالت هاوایی نشان داده است که این فرمان تازه با بخشی از قانون اساسی ( متمم اول لایحه حقوق) در خصوص جلوگیری از تبعیض مذهبی، مغایر است.

وزیر خارجه آمریکا پیشتر به خبرنگاران گفته بود، فرمان تازه مهاجرتی رییس‌جمهوری «یک اقدام حیاتی برای تقویت امنیت ماست»

به گزارش فاکس نیوز، دادستان‌های ایالت هاوایی گفته بودند، این فرمان منع سفر باعث می شود شماری از ساکنان این ایالت از امکان میزبانی اعضای خانواده خود محروم می شوند.

داگ چین، دادستان هاوایی، پیشتر گفته بود که اگرچه فرمان اجرایی جدید رئیس جمهور آمریکا «تغییراتی را با هدف پاسخ دادن به اعتراضات» به خود دیده، اما همچنان اصولا مانند فرمان قبلی است.

علاوه بر ایالت هاوایی شمار دیگری از ایالت‌ها از جمله مریلند، واشینگتن، مینه‌سوتا، اورگن، ماساچوست و نیویورک علیه این فرمان اجرایی اقدام کرده اند.

دونالد ترامپ روز دوشنبه ۱۶ اسفند فرمان اجرایی جدیدی را امضاء کرد که بر اساس آن اتباع شش کشور عمدتا مسلمان به طور موقت از ورود به خاک ایالات متحده منع شده‌اند.

بر اساس فرمان جدید، ورود اتباع کشورهای ایران، سودان، لیبی، سوریه، سومالی و لیبی به خاک آمریکا به مدت ۹۰ روز ممنوع شده است.

فرمان جدید رییس‌جمهوری آمریکا قراربوداز ۲۶ اسفند اجرایی شود و پذیرش پناهجویان را نیز به مدت ۱۲۰ روز به حال تعلیق در آورده است.

دونالد ترامپ در نخستین هشتم بهمن سال جاری طی فرمان سفر شهروندان هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، سودان، لیبی و سومالی را به این کشور به طور موقت معلق کرد. اما به دنبال شکایت ایالت واشینگتن، دادگاه استیناف در نهایت حکم به تعلیق این فرمان داد.

XS
SM
MD
LG