لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

ایالت هاوایی قصد دارد علیه فرمان مهاجرتی تازه ترامپ اقدام کند


نشان ایالت هاوایی
نشان ایالت هاوایی

ایالت هاوایی می‌گوید تلاش می‌کند فرمان تازه مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، که مانع از ورود شهروندان ایران و پنج کشور دیگر می‌شود، را به‌طور موقت به حال تعلیق درآورد.

آقای ترامپ ۱۶ اسفند ماه، پس از کشمکش‌های حقوقی میان دولت و دادگاه‌های فدرال ایالات متحده، فرمان مهاجرتی تازه‌ای را صادر کرد که بر اساس آن صدرو روادید و ورود شهروندان ایران و پنج کشور دیگر، که عمدتا مسلمان‌نشین هستند، موقتا برای مدت ۹۰ رو متوقف می‌شود.

فرمان تازه، برخلاف فرمان صادرشده در هشتم بهمن‌ماه، عراق را در بر نمی‌گیرد و در عین‌حال استثناء‌هایی را نیز برای صدور روادید در نظر گرفته‌است. از سوی دیگر جلوی اقامت شهروندانی که در حال حاضر روادید معتبر آمریکا دارند را نمی‌گیرد.

با این‌همه دادستان ایالت هاوایی آن را «همچنان منع ورود مسلمانان» در نسخه‌ای تازه توصیف کرده‌است. داگ چین، دادستان کل هاوایی، گفته است این فرمان «به بهانه امنیت ملی، همچنان مهاجران و پناهجویان را هدف گرفته است و راه را برای محدودیت‌های بیشتری باز گذاشته‌است».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بارها تاکید کرده است که هدف از صدور فرمان مهاجرتی، حفاظت از امنیت آمریکا و مردم آن کشور است و هدف از دستور او مسلمانان نیستند، چراکه ورود شهروندان ده‌ها کشور مسلمان‌نشین دیگر منع نشده‌است.

وزارت دادگستری آمریکا نیز گفته است «مطمئن هستیم اقدام رئیس‌جمهوری قانونی‌ و برای حفظ امنیت ملی و کشور ما است».

روز گذشته شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه نیز به دفاع از فرمان جدید آقای ترامپ اقدام کردند. با این همه سناتور جمهوری‌خواه لامار الکساندر گفته اجرای آن باید فقط تا زمانی طول بکشد که روند بررسی پیشنه‌ها و اصلاحات لازم در صدور روادید به پایان برسد.

اما شماری از نمایندگان ارشد حزب دمکرات که در کنگره در اقلیت است، به انتقاد از فرمان تازه پرداخته‌اند. برای نمونه نانسی پلوسی، رهبر این حزب در مجلس نمایندگان گفته است «شکل تازه‌ای که دولت ترامپ به فرمان مهاجرتی داده، در وجه غیراخلاقی و غیرقانونی آن، در هدف خطرناکش یعنی جلوگیری از ورود مسلمان و پناهجویان، هیچ تغییری نداده است».

↲​در مورد واکنش‌ها به فرمان تازه بیشتر بخوانید

فرمان اولیه آقای ترامپ در اوایل بهمن ماه و در مراسم نسبتا بزرگی رونمایی شد. در میانه بهمن ماه دادگاه فدرال در واشینگتن آن را معلق کرد و اجرای آن نیز تا صدور فرمان جدید متوقف شد. فرمان تازه با حضور وزیر امنیت داخلی، وزیر خارجه و دادستان کل آمریکا رونمایی شد.

XS
SM
MD
LG