لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۳

اعتراض دولت ترامپ به حکم دادگاه فدرال درباره کاهش محدودیت فرمان مهاجرتی 


جف سشنز،‌ دادستان کل آمریکا
جف سشنز،‌ دادستان کل آمریکا

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه از دیوان عالی خواسته است تا در خصوص حکم یک دادگاه فدرال درباره کاهش محدودیت فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ برای منع موقت ورود شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان، اظهار نظر کند.

این در حالی است که جف سشنز،‌ دادستان کل آمریکا ساعاتی پیش از آن ضمن انتقاد از حکم دادگاه فدرال هاوایی در خصوص افزایش معافیت از شمول فرمان اجرایی دونالد ترامپ، گفته بود خواستار مداخله دیوان عالی در این باره خواهد شد.

قاضی دریک واتسون، در هونولولو در ایالت هاوایی، در حکم خود گفته بود، پدربزرگ و مادربزرگ، عمه، خاله، دایی، عمو و دیگر بستگان شهروندان ایران و پنج کشور دیگر، که عضو یا اعضای خانواده‌ آنها شهروند آمریکا است، باید بتوانند روادید ورود بگیرند و از فرمان مهاجرتی رییس جمهوری آمریکا معاف شوند.

پیش از این ایالت هاوایی از قاضی واتسون خواسته بود تا تفسیر خود از حکم دیوان عالی آمریکا را ارائه کند.

دیوان عالی ایالات متحده اوایل تیر ماه، رای به اجرای بخش‌هایی از فرمان ممنوعیت موقت ورود شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان و نیز پناهجویان به خاک این کشور داده بود.

بنا بر تفسیری که دولت پس از حکم دیوان عالی، به‌شکل مقررات برای مراکز دیپلماتیک ارسال کرد، تنها آن‌دسته از شهروندان ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی و سودان می‌توانند درخواست روادید آمریکا بکنند، که دارای روابط خانوادگی بسیار نزدیک در آمریکا باشند: شامل، پدر و مادر، همسر، فرزند، دختر یا پسر بالغ، همسر فرزندان، خواهر یا برادر و نامزد.

در نتیجه این تفسیر دولت، پدربزرگ و مادربزرگ، نوه‌ها یا اعضای خانواده از جمله دایی، خاله، عمو، عمه یا فرزندان شامل پیوندهای لازم برای کسب روادید نشده‌اند.

به گزارش رویترز، جف سشنز در بیانیه‌ای در روز جمعه اعلام کرده است: دیوان عالی آمریکا می بایست حکم این دادگاه فدرال را تصحیح کند، ما بدون تردید درباره این حکم تازه به دیوان عالی رجوع خواهیم کرد تا بار دیگر قوه مجریه اجازه داشته باشد به وظیفه خود برای محافظت از ملت عمل کند.

یک وکیل وزرات داخلی آمریکا نیز به آسوشیتدپرس گفته است: دولت به دقت این حکم تازه را مورد بررسی قرار می دهد و در خصوص آن اقدام خواهد کرد.

به دنبال فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ در خصوص منع ورود شهروندان شش کشور ، چند دادگاه فدرال آمریکا در ماه مارس رای به توقف کامل داده بودند ولی دیوان عالی در حکم پنجم تیرماه خود بخش‌هایی از این فرمان را قابل اجرا دانسته است.

دیوان عالی می‌گوید که آماده شنیدن استدلال‌های دولت آمریکا درباره فرمان مهاجرتی یاد شده در دوره بعدی فعالیت خود است که از ماه اکتبر آغاز می‌شود.

در واقع، حکم دیوان عالی حالت اضطراری دارد تا بخش‌هایی از این فرمان شکل اجرایی به خود گیرد ولی بحث حقوقی برای صدور حکم نهایی ادامه خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG