لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۱

دفاع دوباره دولت آمریکا از فرمان مهاجرتی ترامپ


دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده بار دیگر در دیوان عالی این کشور، استدلال‌های خود دربارهٔ فرمان مهاجرتی منع موقت ورود شهروندان شش کشور مسلمان را تکرار و از این فرمان دفاع کرد.

دستور ترامپ مبنی بر محدودیت ورود مهاجران و شهروندان شش کشور دارای اکثریت مسلمان در ماه مارس منتشر شده و نسخه قبلی این دستور پیشتر با چالش‌های قانونی در آمریکا مواجه شده بود.

این کشورها شامل ایران، عراق، سوریه، لیبی، سومالی، سودان و یمن هستند.

به گزارش روز چهارشنبه (۱۰ مرداد) خبرگزاری رویترز، دو دادگاه تجدیدنظر فدرال، اجرای نسخه تجدیدنظر شده این دستور را تا ماه ژوئن که دیوان عالی این کشور بخش‌هایی از آن را قابل اجرا اعلام کرد، متوقف کرده بودند.

پس از اقدام این دادگاه‌ها، وزارت دادگستری آمریکا از دیوان عالی خواسته بود در خصوص حکم دادگاه‌های فدرال دربارهٔ کاهش محدودیت فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ اظهار نظر کند.

دیوان عالی آمریکا اعلام کرده که ۱۰ اکتبر اجازه طرح استدلال‌های مخالف فرمان مهاجرتی ترامپ و نیز دفاعیات دولت دربارهٔ این ممنوعیت را در دادگاه خواهد داد.

یکی از قضات دادگاه فدرال ایالت هاوایی و نیز سازمان‌های مدافع پناهجویان، این فرمان را برای مسلمانان تبعیض‌آمیز می‌دانند و به اظهارات دونالد ترامپ هنگام مبارزات انتخاباتی خود مبنی بر توقف کامل ورود مسلمانان به خاک آمریکا اشاره دارند.

این در حالی است که دولت آمریکا می‌گوید اظهارات رئیس جمهوری فعلی این کشور زمانی که وی به عنوان یک شهروند این سخنان را مطرح می‌کرد، نباید در دادگاه مورد توجه قرار گیرد.

ترامپ گفته که هدف وی از ابلاغ این فرمان، حفاظت از کشور مقابل اقدامات احتمالی تروریستی است و دولت وی نیز معتقد است که «روانکاوی قضایی» انگیزه‌های رئیس جمهوری دربارهٔ تصمیم‌هایی که برای امنیت ملی کشور اتخاذ می‌کند، اشتباه است.

دولت آمریکا با تکرار نظر خود مبنی بر محدودیت اختیارات گسترده رئیس جمهوری در زمینه امور مهاجران از سوی کنگره ایالات متحده، این محدودیت را موجب در معرض «خطر» قرار گرفتن منافع کشور می‌داند.

دیوان عالی آمریکا اواخر تیرماه، پدربزرگ و مادربزرگ‌های شهروندان شش کشور عمدتاً مسلمان را نیز جزو خویشاوندان نزدیک اعلام کرد و افزود که منع ورود موقت شامل حال آنها نمی‌شود.

پیش از این دولت آمریکا مقرر کرده بود فقط آن دسته از شهروندان ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی و سودان می‌توانند درخواست روادید آمریکا بکنند، که خویشاوند نزدیک در آمریکا داشته باشند.

این افراد صرفاً شامل پدر و مادر، همسر، فرزند، همسر فرزندان، خواهر یا برادر و نامزد بود.

XS
SM
MD
LG