لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۷

دیوان عالی درباره فرمان مهاجرتی؛ مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها هم می‌توانند به آمریکا سفر کنند


دیوان عالی آمریکا
دیوان عالی آمریکا

دیوان عالی ایالات متحده، در نشست روز چهارشنبه خود درخواست دولت ترامپ برای توقف حکم دادگاه هاوایی در خصوص معافیت سفر برخی از اعضای خانواده اتباع شش کشور عمدتا مسلمان به آمریکا را رد کرد.

براساس حکم صادره در روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه، دولت آمریکا از این پس باید به اعضای خانواده، پدر بزرگ و مادر بزرگ، و دیگر خویشان و اقوامشان را بپذیرد.

اما با این حال، دیوان عالی در بخش دیگری ار رای خود به دولت ترامپ اجازه داده است تا تدابیر سختگیرانه‌تری را در مورد پناهجویان به اجرا بگذارد و ورود آنها را موقتا محدود کند.

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه از دیوان عالی خواست تا در خصوص حکم یک دادگاه فدرال درباره کاهش محدودیت فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ برای منع موقت ورود شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان، اظهار نظر کند.

ساعاتی پیش از آن، جف سشنز،‌ دادستان کل آمریکا ضمن انتقاد از حکم دادگاه فدرال هاوایی در خصوص افزایش معافیت از شمول فرمان اجرایی دونالد ترامپ، گفته بود خواستار مداخله دیوان عالی در این باره خواهد شد.

دیوان عالی ایالات متحده اوایل تیر ماه، رای به اجرای بخش‌هایی از فرمان ممنوعیت موقت ورود شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان و نیز پناهجویان به خاک این کشور داده بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا فرمان اولیه خود را همزمان با افزایش نگرانی‌های بین‌المللی از حملات افراد و گروه‌های اسلام‌گرا در شهرهای مختلف اروپا و دیگر نقاط جهان صادر کرد. از منظر هواداران، این فرمان به امنیت آمریکا کمک می‌کند. از سوی دیگر منتقدان گفته‌اند که روح این فرمان با قانون اساسی آمریکا در تضاد است و به نوعی، «ممنوعیت ورود مسلمانان» به خاک آمریکا است.

بنا بر تفسیری که دولت پس از حکم دیوان عالی، به‌شکل مقررات برای مراکز دیپلماتیک ارسال کرد، تنها آن‌دسته از شهروندان ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی و سودان می‌توانند درخواست روادید آمریکا بکنند، که دارای روابط خانوادگی بسیار نزدیک در آمریکا باشند: شامل، پدر و مادر، همسر، فرزند، دختر یا پسر بالغ، همسر فرزندان، خواهر یا برادر و نامزد. در نتیجه پدربزرگ و مادربزرگ، نوه‌ها یا اعضای خانواده از جمله دایی، خاله، عمو، عمه یا فرزندان شامل پیوندهای لازم برای کسب روادید نشده‌اند.

دادستان ایالت هاوایی از دادگاه خواسته بود تا در مورد «مفهوم» خویشاوندان نزدیک که در حکم دیوان عالی آمریکا آمده، بازنگری کند. قاضی فدرال گفته بود در مقام تغییر احکام دیوان عالی نیست و در نتیجه درخواست را رد کرده بود.

اما دادگاه استیناف در ۱۶ تیر ماه اظهار داشت قاضی می‌تواند در آینده، و در صورتی که دولت، در مورد فرد خاصی، خلاف رای دیوان عالی عمل کند، حکم قضایی صادر کند. ایالت هاوایی برای صدور چنین حکمی درخواست رسمی ارائه کرده بود.

قاضی واتسون می‌گوید فهرست تعیین‌شده در مورد پیوندهای خانوادگی باید به اعضای دیگر نیز گسترش یابد. به گفته دادگاه، تعریف دولت ترامپ از پیوندهای نزدیک خانوادگی «به‌شدت محدود» است، و کسانی مانند پدربزرگ و مادربزرگ در راس پیوندهای نزدیک خانوادگی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG